Humanistit Tieteiden yössä 14.1.2021 klo 19–21

Potpuri humanistisen tiedekunnan uusimmasta tutkimuksesta ja Tiedekirjaraati tiedekunnan dekaanin johdolla Tieteiden yössä 14.1.2021 klo 19–21.

Humanistisen tiedekunnan tutkijat kertovat uusimmasta tutkimuksestaan lyhyillä tietoiskuilla klo 19.00–20.15, jonka jälkeen lavalle nousee Tiedekirjaraati. Tilaisuuden järjestävät Helsingin yliopiston humanistinen tiedekunta, Suomen tietokirjailijat ry ja Tietokirjallisuuden edistämiskeskus. Tilaisuus striimataan Tiedekulmasta (Yliopistonkatu 4) suoraan verkkoon. Liveyleisöä otetaan Tiedekulmaan mahdollisuuksien mukaan.

Linkki Tiedekulman verkkotapahtumaan

Ohjelma Tieteiden yön verkkosivuilla

klo 19.00–20.15: Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan luentopotpuri

• Menneestä nykyaikaan eestaas kulkien eli maailmaa folkloristin vinkkelistä. Viliina Silvonen, Siria Kohonen, Tuukka Karlsson ja Oona Simolin.
  • "Forces of Art": taiteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus monikulttuurillisessa maailmassa. Minna Valjakka.
  • Tippui pläts. Ääntä kuvailevien sanojen käyttöjä eri kielissä. Johanna Viimaranta.
  • Selkokieli, easy language, lätt språk, Leichte Sprache – mikä yksinkertaistetussa kielessä kiinnostaa tutkijaa? Leealaura Leskelä ja Ulla Vanhatalo.
  • Kuoleminen dokumenttielokuvissa: Onko tärkeämpää suojella kuolevien yksityisyyttä vai keskustella kuolemasta avoimesti? Outi Hakola.
  • Pandemiat nopeuttavat kielenmuutosta. Tanja Säily, Terttu Nevalainen ja Turo Vartiainen.
  • Uutta tietoa Suomenhevosen alkuperästä arkeologian, kulttuuriperinnön ja genetiikan avulla. Karin Hemmann ja Tuija Kirkinen.
  • Tietoisuus fyysisessä maailmassa. Paavo Pylkkänen.
  • Sata suomalaista kielellistä elämäkertaa. Hanna Lappalainen.
  • Video Games as Research Objects and Teaching Tools in the Humanities. Xenia Zeiler.
  • Censorship and China. Tiina Airaksinen and Julie Chen.

klo 20.15–21.00: Tiedekirjaraati

Tieteiden yön viihdyttävässä Tiedekirjaraadissa ruoditaan viittä ajankohtaista tietoteosta. Raadissa ovat tiedekasvatuksen professori Maija Aksela, Heurekan teematuottaja ja kirjailija Paula Havaste, psykologian emeritusprofessori Markku Ojanen ja tiedetoimittaja Mikko Pelttari. Raatia johtaa Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan dekaani Pirjo Hiidenmaa.