Helsingin kaupungin tiedepalkinto Saana Svärdille

Helsingin kaupunki on myöntänyt vuoden 2021 tiedepalkinnon apulaisprofessori Saana Svärdille.

Saana Svärd on tutkinut historiallisia ilmiöitä alkukielisten lähteiden, kuten muinaisen Lähi-idän nuolenpäätekstien perusteella. Lähteiden avulla hän on tutkinut erityisesti sitä, mitä naisten asemasta voidaan päätellä muinaisessa Mesopotamiassa. Svärd on julkaissut tutkimusaiheistaan useita tieteellisiä artikkeleja sekä kaksi monografiaa, joista toisen yhdessä kansainvälisen tutkijan kanssa Cambridge University Press:n julkaisemana. Viime vuosina hän on keskittynyt etenkin digitaalisten ihmistieteiden kehittämiseen alallaan.

Saana Svärd on Helsingin yliopiston apulaisprofessori muinaisen Lähi-idän tutkimuksessa sekä assyriologian dosentti. Hän on myös Turun yliopiston Lähi-idän kulttuurihistorian dosentti. Hänen tutkimusalojaan ovat digitaaliset ihmistieteet, arkeologia ja assyriologia. Svärd johtaa Suomen Akatemian rahoittamaa Muinaisen Lähi-idän imperiumit -huippuyksikköä.

Saana Svärd toimii ohjaajana sekä historian ja kulttuuriperinnön että kielentutkimuksen tohtoriohjelmassa Helsingin yliopistossa. Hän toimii aktiivisesti alansa verkostoissa ja on muun muassa Suomen Lähi-idän instituutin säätiön hallituksen varapuheenjohtaja ja Suomen Itämaisen seuran puheenjohtaja.

– On todella hienoa saada Helsingin kaupungin tiedepalkinto. Tuntuu upealta että tekemäni työ ja meidän yhdessä tekemä työ saa tällaisen julkisen tunnustuksen. Koen että palkinto on tullut myös koko sille tiedeyhteisölle Helsingin yliopiston humanistisessa ja teologisessa tiedekunnassa joka tutkii muinaista Lähi-itää.  Siksi haluan kiittää Helsingin kaupungin lisäksi kaikkia kollegoita Helsingin yliopistossa, aivan erityisesti tietenkin johtamani Suomen Akatemian huippuyksikön tutkijoita, Saana Svärd sanoi kiitospuheessaan.

@SaanaSvard
@ANEE_Helsinki