Kaisa-talon itseopiskelutilat ja Meilahden kampuskirjasto avautuivat ma 10.8.2020. Kumpulan kampuskirjasto, Viikin Pop-up Kirjasto sekä Oppimiskeskukset Aleksandria ja Minerva avautuivat ma 17.8.2020.

Poikkeuksia aukioloajoissa

  • Kaisa-talo ja Aleksandria ovat kiinni viikonloppuisin vuoden 2020 loppuun asti. 
  • Aleksandria ei ole käytettävissä yökäyttöavaimella rakennuksen aukioloaikojen ulkopuolella.
  • Vuorikadun puolella sijaitseva Kaisa-talon Kirja & Kahvi on avoinna arkisin 9-16. Kahvilan aukioloaikojen ulkopuolella sisäänkäynti kirjastoon tapahtuu ainoastaan Fabianinkadun pääoven kautta.
  • Meilahden kampuskirjasto ja Terkko Health Hub ovat avoinna arkisin 8-18 vuoden 2020 loppuun asti.
  • Minervan oppimiskeskus on avoinna arkisin 8-17:45 syyskuun loppuun asti.

Tarkista toimipaikkojen aukioloajat kirjaston verkkosivulta.

Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus on meille tärkeää, joten tulethan kirjastoon vain terveenä. Huolehdi käsihygieniasta ja pidä riittävä etäisyys muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan koronatartuntojen ehkäisemiseksi. Kaikkien kirjaston käyttäjien tulee noudattaa kirjastossa esillä olevia koronapoikkeustilan toimintaohjeita.

  • Lainaus ja palautus toimivat normaalisti itsepalveluna automaateilla.
  • Varausten nouto toimii tavalliseen tapaan itsepalveluna.
  • Tarkista kirjaston asiakaspalvelupisteiden aukioloajat kirjaston verkkosivulta. Asiakaspalvelun tavoitat myös puhelimitse, sähköpostitse ja verkossa.
  • Itseopiskelutilojen luku- ja työskentelypaikoista ja asiakastietokoneista on käytössä noin puolet. Turvaväleiksi tarkoitetut paikat on merkitty.
  • Kirjaston tiloissa sijaitsevat tietokoneluokat ovat pois käytöstä.
  • Kirjaston ryhmätyötilat ovat Helsingin yliopiston opiskelijoiden varattavissa verkossa sitä mukaa, kun itseopiskelutilat avautuvat.
  • Ryhmätyötiloissa ja hiljaisen työskentelyn huoneissa käyttäjien tulee itse huolehtia turvavälien riittävästä noudattamisesta.
  • Opiskelijoiden taukotilat Aleksandriassa ja Kaisa-talossa ovat toistaiseksi pois käytöstä.

Helsingin yliopiston opiskelijat ja henkilökunta

Aktivoi ensin asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi. Kirjastokortti on noudettavissa kirjaston asiakaspalvelusta aikaisintaan seuraavana arkipäivänä siitä, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.

Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. Asiakastiedoissa pääset myös asettamaan PIN-koodin, jota tarvitset kirjaston lainausautomaateilla.

Älä päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmiin (esim. Oodi/Sisu).

Muut asiakkaat (ei Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta)

Tilaa Helka-kortti täyttämällä verkkolomake. Kortti on noudettavissa kirjaston asiakaspalvelusta kolmen arkipäivän kuluttua tilauksesta. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.

Helka-kortin saat myös asioimalla kirjaston palvelupisteellä.

Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja, päivittää yhteystietosi ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja kirjautumalla asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Asiakastiedoissa pääset myös asettamaan PIN-koodin, jota tarvitset kirjaston lainausautomaateilla. Helkaan kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi.

Ota yhteyttä kirjastoon ensisijaisesti puhelimitse. Huomaathan, että poikkeusaikana asiakaspalvelussamme on ruuhkaa ja vastausaika voi olla tavallista pidempi.

Kirjaston asiakaspalvelupisteet palvelevat pääosin normaalisti kaikilla kampuksilla.

Kaisa-talon puhelinpalvelu päivystää numerossa 02941 23920. Puhelinpalvelu on avoinna ma-pe 8-20.

Kampuskirjastojen puhelinpalvelun tavoitat palvelupisteiden aukioloaikoina. Muuna aikana puhelut kääntyvät Kaisa-taloon.  

  • Kumpula 02941 50881
  • Meilahti 02941 26643
  • Viikki  02941 58040

Asiakastiedustelut, palvelupyynnöt ja palautteet voit antaa myös verkkolomakkeella tai sähköpostitse.

Chat kirjaston verkkosivuilla palvelee erityisesti e-aineistojen käyttöön liittyvissä kysymyksissä. 

Kirjaston henkilöstö tekee pääosin etätyötä. Voit olla yhteydessä kirjaston asiantuntijoihin normaalien palveluosoitteiden kautta. Katso yhteystiedot kirjaston verkkosivulta →

Lainassa olevilla kirjoilla ei ollut eräpäiviä keväällä ja kesällä 2020, mutta elokuun puolestavälistä lähtien lainat erääntyvät jälleen normaalisti. Voit uusia lainasi kirjautumalla Helkaan, jos kirjoihin ei ole varauksia, eivätkä kirjakohtaiset uusimisajat ole umpeutuneet. Lue lisää sivulta Lainaa ja uusi →

Perintä on tauolla poikkeustilan ajan

Palautuskehotukset lähtevät Helka-tietokannasta normaalisti poikkeustilan aikana. Myös toinen palautuskehotus, jossa varoitetaan perinnästä, lähtee asiakkaille normaalisti. Poikkeustilan aikana lainat eivät kuitenkaan mene perintään.

Jos lainoissa tai maksuissa on epäselvyyttä, ota yhteyttä palveluosoitteeseen hulib-selvitykset@helsinki.fi

Kirjoja voi palauttaa turvallisesti joko palautusluukkuun kirjaston ulkopuolella tai palautusautomaatilla kirjaston tiloissa. Lue lisää sivulta Palauta lainasi →

Jos et pysty palauttamaan lainojasi kirjastoon poikkeustilan aikana, ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun puhelimitse tai verkossa.

Varausten nouto toimii tavalliseen tapaan itsepalveluna.

Helka-tietokanta uudistui heinäkuussa 2020. Nyt myös hyllyssä olevia kirjoja (28 vrk:n lainat, ei kurssikirjat) voi varata ja noutaa kirjastosta varausilmoituksen saatuaan. Kaikkien varausten itsepalvelunouto toimii varaus-ID-numerolla, jonka Helka lähettää varausilmoituksen mukana. Varausmaksu poistuu, mutta noutamattomista varauksista peritään 3 €:n maksu.  

Huomaathan, että vanhassa Helkassa mahdollisesti tekemäsi varaukset eivät ole siirtyneet uudistuneeseen Helka-tietokantaan. Varaudu siis tekemään vielä tarpeelliset varauksesi uudelleen nyt, kun uudistunut Helka on käytössä.

Lue lisää sivulta Tee varaus tai varastotilaus →

Käsikirjastoaineistot ovat normaalisti käytettävissä kirjaston tiloissa elokuusta 2020 alkaen, kun kaikki kirjaston toimipaikat ovat jälleen avoinna.

Painetut gradut ja suljetussa varastossa olevat aineistot saat käyttöön tekemällä Helkassa normaalin varauksen. Saat ilmoituksen, kun tilauksesi on noudettavissa. Voit myös seurata asiakastiedoissasi Helkassa, milloin pyytämäsi aineisto on käytettävissä.

Lue lisää sivulta Tee varaus tai varastotilaus →

Poikkeustilan aikana voit opiskella tiedonhakua verkkokurssien, oppimateriaalien ja oppaiden avulla. 

Tiedonhankinnan etäohjaus

Jos tarvitset ohjausta tiedonhakuun tai aineistojen käyttöön, voit varata ajan etäohjaukseen. Löydät etäohjauksen valmistautumisohjeet ja linkin ajanvarauslomakkeeseen ohjesivulta

Webinaarit 

Löydät tarkemmat aikataulut ja ilmoittautumisohjeet Weboodista: Opintotarjonta > opinto-opas > erillislaitokset > Helsingin yliopiston kirjasto, 2020-2021.

 

Research Data Management basics -luennot

Syksyllä 2020 aineistonhallinnan luennot (RDM basics) toteutetaan zoomilla. Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille, joten ilmoittaudu koulutukseen ensin.

Data Management Plan -ohjaukset

Datanhallinnan työpajojen (DMP workshops) sijaan yliopiston datatuki tarjoaa henkilökohtaista neuvontaa aineistonhallintasuunnitelmien tekemisessä. Ota yhteyttä: datasupport@helsinki.fi

The Academy of Finland’s September Call and DMPs –webinaarit

Webinaareissa käydään läpi Suomen Akatemian uutta aineistonhallintaan liittyvää ohjeistusta. Ks. listätietoja kurssisivuilta.

Helsingin yliopiston datatuki

Yliopiston datatuki palvelee Helsingin yliopiston tutkijoita tutkimusdatanhallinnan kysymyksissä. Ole yhteydessä sähköpostitse: datasupport@helsinki.fi

Kirjaston aineistohankinnassa (tilausten tekemisessä ja käsittelyssä) on katko 15.6.-31.7.2020.

Katkon aikana yliopistolaiset voivat tehdä hankintaehdotuksia lomakkeella normaaliin tapaan, mutta ehdotuksia ei päästä kirjastossa käsittelemään ennen kuin Helkan käyttökatko on ohi heinä-elokuun vaihteessa.

Syksyn 2020 kurssivaatimuksiin liittyvät hankintapyynnöt onkin pyydetty tekemään jo 15.5.2020 mennessä, jotta aineistot varmasti ovat käytettävissä syyslukukauden alussa. Elokuussa eteenpäin välitetyt tilaukset eivät välttämättä ehdi syyslukukauden alkuun.