Aineiston lainaus järjestetään Kaisa-talosta. Kampuskirjastot Kumpulassa, Meilahdessa ja Viikissä sekä Minervan ja Aleksandrian oppimiskeskukset pysyvät kokonaan suljettuina ainakin elokuun alkuun asti.

Poikkeustilan aikana kulku Kaisa-taloon tapahtuu ainoastaan Fabianinkadun pääsisäänkäynnin kautta. Suosi pyöräilyä ja kävelyä kirjastoon tullessasi.

Esteetön sisäänkäynti järjestetään pyynnöstä Kaisaniemenkadulta ja Helsingin yliopiston metrotasolta hissiä käyttäen. Ilmoita saapumisestasi kirjaston asiakaspalveluun p. 02941 23920.

Palvelut ja toiminta Kaisa-talossa

Maanantaista 1.6. alkaen aineiston lainaus Kaisa-talossa on mahdollista kaikille Helsingin yliopiston kirjaston asiakkaille, joilla on Helka-kortti. 

Kaisa-talo on avoinna 1.6.-23.8. ma-pe 8-18. Asiointiaika 8-9 on varattu riskiryhmille.

  • Voit hakea kirjoja hyllystä ja lainata ne itsepalveluna lainausautomaatilla. Kokoelmat ovat avoinna kerroksissa K4-6.
  • Voit hakea saapuneet varauksesi tavalliseen tapaan omatoimisesti.
  • Voit palauttaa kirjoja palautusautomaattiin ja Fabianinkadun palautusluukkuun.
  • Voit kopioida käsikirjastoaineistoa Kaisa-talon aulassa.
  • Kirjaston asiakaspalvelupiste 3. kerroksessa on avoinna 15.6.-16.8. ma-pe 8-17. Asiakaspalvelun tavoitat myös puhelimitse, sähköpostitse ja verkossa.
  • Pikaista e-aineiston lataamista varten saat tilapäisen tunnuksen Helsingin yliopiston langattoman HUPnet-verkon käyttöön kirjaston asiakaspalvelusta. Kirjaston tiloihin ei kuitenkaan saa jäädä lueskelemaan tai työskentelemään.
  • Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksella voi edelleen tilata hyllyssä olevaa aineistoa noudettavaksi Kaisa-talosta. Lue lisää kohdasta Painetun aineiston lainaus ja noutopalvelu → 
  • Kaikki luku- ja työskentelytilat sekä asiakastietokoneet ovat pois käytöstä ainakin 16.8. asti.
  • Seitsemäs kerros on kokonaan suljettu.

Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus on meille tärkeää, joten tulethan kirjastoon vain terveenä. Huolehdi käsihygieniasta ja pidä riittävä etäisyys muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan koronatartuntojen ehkäisemiseksi. Pitkäkestoista ja turhaa oleskelua kirjaston tiloissa tulee välttää, asioithan siis ripeästi. Noudata Kaisa-talon aulassa olevia toimintaohjeita kirjoja hakiessasi.

Lainaus, varausten teko ja asiakastiedot Helka-tietokannassa ovat poissa käytöstä torstaista 16.7.2020 alkaen, kun kirjasto vaihtaa teknisen palvelualustansa. Käyttökatko kestää muutaman viikon ja päättyy elokuun alussa. E-ai­neis­tot ovat käy­tet­tä­vis­sä ta­val­li­seen ta­paan katkon aikana.

Uudistus aiheuttaa pieniä muutoksia asiakkaiden palveluihin Helkassa. Tutustu muutoksiin ja lue lisää sivulta Helka uudistuu kesällä 2020 →

Huomaathan, että jo ennen käyttökatkoa kirjojen saatavuustiedoissa on joitakin puutteita, koska tietoja ei voida päivittää Helkaan 18.6. alkaen. Näin ollen esimerkiksi kurssikirja saattaa olla hyllyssä, vaikka kaikki kappaleet näyttäisivät olevan lainassa tai kirja Helkan mukaan vasta tilauksessa. Tarkista siis saatavuus vielä katsomalla hyllystä tai soittamalla kirjaston asiakaspalveluun.

Ota yhteyttä kirjastoon ensisijaisesti puhelimitse. Huomaathan, että poikkeusaikana asiakaspalvelussamme on ruuhkaa ja vastausaika voi olla tavallista pidempi.

Kirjaston asiakaspalvelupiste Kaisa-talon sisääntuloskerroksessa on avoinna ma-pe klo 8-17 (15.6.-16.8). Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet on suljettu elokuun alkuun asti.

Kaisa-talon puhelinpalvelu päivystää numerossa 02941 23920. Puhelinpalvelu on avoinna ma-pe klo 8-18 (1.6.-23.8).

Kampuskirjastojen puhelinpalvelun tavoitat ma-pe klo 10-13. Muuna aikana puhelut kääntyvät Kaisa-taloon.  

  • Kumpula 02941 50881
  • Meilahti 02941 26643
  • Viikki  02941 58040

Asiakastiedustelut, palvelupyynnöt ja palautteet voit antaa myös verkkolomakkeella tai sähköpostitse.

Chat kirjaston verkkosivuilla palvelee erityisesti e-aineistojen käyttöön liittyvissä kysymyksissä. 

Kirjaston henkilöstö tekee pääosin etätyötä. Voit olla yhteydessä kirjaston asiantuntijoihin normaalien palveluosoitteiden kautta. Katso yhteystiedot kirjaston verkkosivulta →

Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus on meille tärkeää, joten tulethan kirjastoon vain terveenä. Huolehdi käsihygieniasta ja pidä riittävä etäisyys muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan koronatartuntojen ehkäisemiseksi. Pitkäkestoista ja turhaa oleskelua kirjaston tiloissa tulee välttää, asioithan siis ripeästi. Noudata Kaisa-talon aulassa olevia toimintaohjeita kirjoja hakiessasi. Poikkeustilan aikana kulku Kaisa-taloon tapahtuu ainoastaan Fabianinkadun pääsisäänkäynnin kautta. Suosi pyöräilyä ja kävelyä kirjastoon tullessasi. 

Esteetön sisäänkäynti järjestetään pyynnöstä Kaisaniemenkadulta ja Helsingin yliopiston metrotasolta hissiä käyttäen. Ilmoita saapumisestasi kirjaston asiakaspalveluun p. 02941 23920.

Aineiston lainaus 1.6. alkaen kaikille yliopiston kirjaston asiakkaille

Kesäkuun alusta alkaen aineiston lainaus Kaisa-talossa on mahdollista kaikille Helsingin yliopiston kirjaston asiakkaille, joilla on Helka-kortti. Voit hakea kirjoja hyllystä ja lainata ne itsepalveluna lainausautomaatilla.

Kokoelmat ovat avoinna kerroksissa K4-6. Seitsemäs kerros on kokonaan suljettu. Käsikirjastoaineistoa voi kopioida Kaisa-talon aulassa. 

Kirjojen saatavuustiedoissa Helkassa on joitakin puutteita 18.6. alkaen, koska tietoja ei voida päivittää Helkaan palvelualustan muutostöiden vuoksi. Näin ollen esimerkiksi kurssikirja saattaa olla hyllyssä, vaikka kaikki kappaleet näyttäisivät olevan lainassa tai kirja Helkan mukaan vasta tilauksessa. Tarkista siis saatavuus vielä katsomalla hyllystä tai soittamalla kirjaston asiakaspalveluun.

Helsingin yliopiston jäsenet voivat myös kesällä tilata lainattavaa aineistoa noudettavaksi Kaisa-taloon.

Yliopistolainen, tilaa aineistoa noudettavaksi Kaisa-taloon 

Helsingin yliopiston jäsen voi poikkeustilan aikana tilata hyllyssä olevia, lainattavia kirjoja Kaisa-talon, Kumpulan ja Meilahden kokoelmista. Viikin kampuskirjaston aineistoa ei voida toimittaa 29.5. jälkeen Infokeskuksen remontin vuoksi. 

Saat saapumisilmoituksen, kun kirja on noudettavana, ja nouto tapahtuu itsepalveluna Kaisa-talossa. Kirjojen noutoalue on Kaisa-talon sisääntulokerroksessa (3. krs) varausten itsepalvelunoutoalueella. Poikkeustilan aikana kulku Kaisa-taloon tapahtuu ainoastaan Fabianinkadun pääsisäänkäynnin kautta. Noudata Kaisa-talon aulassa olevia toimintaohjeita kirjoja hakiessasi.

Palvelu on maksuton. On hyvä huomioida, että tilauspalvelu on käytössä toistaiseksi ja se voidaan joutua keskeyttämään. Seuraamme viranomaisten ohjeistusta ja määräyksiä.

Tee tilaus kirjautumalla lomakkeelle Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi. Avaa tilauslomake tästä: Hyllyssä olevien kirjojen varaus yliopistolaisille.

Olen yliopistolainen. Voinko tilata painettua aineistoa ilman Helka-kirjastokorttia?

Jos haluat varata hyllyssä olevan kirjan, tarvitset Helka-kortin. Tilaa Helka-kortti tällä lomakkeella →

Tilaa Helka-kirjastokortti täyttämällä verkkolomake. Kortti on noudettavissa kolmen arkipäivän kuluttua tilauksesta. Toistaiseksi kortin voi noutaa vain Kaisa-talosta arkisin klo 8-17. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi korttia.

Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja, päivittää asiakastietojasi Helka-tietokannassa ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja. Kirjaston lainausautomaatilla tarvitset PIN-koodin, jonka saat hankkiessasi Helka-kortin.

Eräpäivät on Helka-tietokannassa siirretty elokuulle. Kaikille kirjoille tulee eräpäiväksi 12.8.2020. Ainoastaan jos lainasi ovat jo myöhässä, niiden eräpäivä ei siirry. Jos lainoissa tai maksuissa on epäselvyyttä, ota yhteyttä palveluosoitteeseen hulib-selvitykset@helsinki.fi

Poikkeustila on hankaloittanut erityisesti opiskelijoiden pääsyä oppimateriaaleihin. Olethan omalta osaltasi solidaarinen ja palautat aineiston, jota et enää tarvitse, vaikka laina-ajat ovatkin pitkät. Näin annat toisille mahdollisuuden saada aineistoa poikkeustilanteesta huolimatta. Kirjoja voi palauttaa Kaisa-talon ja Kumpulan palautusluukkuihin turvallisesti ilman ihmiskontakteja.

Perintä on tauolla poikkeustilan ajan

Palautuskehotukset lähtevät Helka-tietokannasta normaalisti poikkeustilan aikana. Myös toinen palautuskehotus, jossa varoitetaan perinnästä, lähtee asiakkaille normaalisti. Poikkeustilan aikana lainat eivät kuitenkaan mene perintään.

Kirjoja voi palauttaa Kaisa-talon ja Kumpulan palautusluukkuihin turvallisesti ilman ihmiskontakteja.

Poikkeustila on hankaloittanut erityisesti opiskelijoiden pääsyä oppimateriaaleihin. Olethan omalta osaltasi solidaarinen ja palautat aineiston jota et enää tarvitse, vaikka laina-ajat ovatkin pitkät. Näin annat toisille mahdollisuuden saada aineistoa poikkeustilasta ja pitkistä laina-ajoista huolimatta.

Jos et halua tai pysty palauttamaan lainojasi kirjastoon poikkeustilan aikana, ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun puhelimitse tai verkossa.

Helka-tietokanta uudistuu kesällä 2020, minkä vuoksi lainauksessa ja va­rauk­sis­sa on kat­ko 16.7. alkaen elokuun alkuun asti. 

Voit tehdä varauksia Helkassa normaalisti torstaihin 16.7. klo 15:00 asti. Varausten teko on toistaiseksi maksutonta. Helkan käyttökatkon aikana varauksia ei voi tehdä.

Varaukset eivät automaattisesti siirry uuteen järjestelmään. Jos et ole 16.7. mennessä saanut varauksestasi saapumisilmoitusta, varaudu tekemään varauksesi uudelleen elokuussa, kun Helka on jälleen käytössä.

Varausten nouto

Noutoa odottavat varaukset voi hakea tavalliseen tapaan omatoimisesti Kaisa-talosta.  Jos et pysty noutamaan varaustasi poikkeustilan aikana, ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun puhelimitse tai verkossa.

Hyllyssä olevien kirjojen varaus ja nouto yliopistolaisille

Helsingin yliopiston jäsen voi poikkeustilan aikana tilata hyllyssä olevia, lainattavia kirjoja Kaisa-talon, Kumpulan ja Meilahden kokoelmista. Viikin kampuskirjastosta aineistoa ei voida toimittaa 29.5. jälkeen Infokeskuksen remontin vuoksi. Saat saapumisilmoituksen, kun kirja on noudettavana, ja nouto tapahtuu itsepalveluna Kaisa-talossa. Lue lisää kohdasta Painetun aineiston lainaus ja noutopalvelu →

Kirjaston ei-lainattavaa käsikirjastoaineistoa voi skannata ja kopioida Kaisa-talon sisääntuloaulassa. Ei-lainattavaa aineistoa ovat mm. lehdet, käsikirjat, painetut gradut ja osa digigraduista.

Painetut gradut ja suljetussa varastossa olevat aineistot saat käyttöön tekemällä Helkassa normaalin varastopyynnön. Saat ilmoituksen, kun tilauksesi on noudettavissa. Voit myös seurata asiakastiedoissasi Helkassa, milloin pyytämäsi aineisto on käytettävissäsi.

Lisäksi Helsingin yliopiston tutkielmaa tekevillä opiskelijoilla on mahdollisuus pyytää käyttöönsä myös sellaista käsikirjastoaineistoa, jota ei voi tilata Helkassa varastopyynnöllä. Pyynnöt näiden aineistojen osalta tulee esittää opinnäytteen ohjaajan tai opettajan kautta. Keskustele siis ensin ohjaajasi kanssa tarpeestasi ja jos ko. aineisto on työsi kannalta välttämätön, pyydä ohjaajaasi lähettämään tilauspyyntö kirjastoon. Ohjaajille ja opettajille on lähtenyt kirjastosta toimintaohjeet ennen pääsiäistä.

On hyvä huomioida, että ei-lainattavan aineiston tilauksen toimituksessa saattaa kestää 2 viikkoa. Tämä tutkielmantekijöiden erityispalvelu ei koske kirjastosta normaalisti ulos lainattavaa aineistoa. 

Kirjasto suosittelee käyttämään ensisijaisesti digitaalisia aineistoja ja toivoo, että kaikkea painettua aineistoa tilataan käyttöön vain erittäin painavasta ja perustellusta syystä.

Kirjaston lähiopetus sekä Kaisa-talon ja Viikin tiedonhankinnan ohjauspaja on peruttu 17.3.–31.5.2020. 
 
Poikkeustilan aikana voit opiskella tiedonhakua verkkokurssien, oppimateriaalien ja oppaiden avulla. 

Tiedonhankinnan etäohjaus

Jos tarvitset ohjausta tiedonhakuun tai aineistojen käyttöön, voit varata ajan etäohjaukseen. Löydät etäohjauksen valmistautumisohjeet ja linkin ajanvarauslomakkeeseen ohjesivulta

Webinaarit 

Tutustu kirjaston kevään webinaaritarjontaan kurssikalenterissa. Esimerkikisi kevään 2020 RefWorks-koulutukset on muutettu webinaareiksi. Löydät tulevien Refworks-webinaarien aikataulut ja ilmoittautumisohjeet RefWorks-kurssisivulta.

 

Research Data Management basics -luennot

Keväällä 2020 aineistonhallinnan luennot (RDM basics) toteutetaan zoomilla. Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille, joten ilmoittaudu koulutukseen ensin.

Data Management Plan -ohjaukset

Datanhallinnan työpajojen (DMP workshops) sijaan yliopiston datatuki tarjoaa henkilökohtaista neuvontaa aineistonhallintasuunnitelmien tekemisessä. Ota yhteyttä: datasupport@helsinki.fi

Helsingin yliopiston datatuki

Yliopiston datatuki palvelee Helsingin yliopiston tutkijoita tutkimusdatanhallinnan kysymyksissä. Ole yhteydessä sähköpostitse: datasupport@helsinki.fi

Kirjaston aineistohankinnassa (tilausten tekemisessä ja käsittelyssä) on katko 15.6.-31.7.2020.

Katkon aikana yliopistolaiset voivat tehdä hankintaehdotuksia lomakkeella normaaliin tapaan, mutta ehdotuksia ei päästä kirjastossa käsittelemään ennen kuin Helkan käyttökatko on ohi heinä-elokuun vaihteessa.

Syksyn 2020 kurssivaatimuksiin liittyvät hankintapyynnöt onkin pyydetty tekemään jo 15.5.2020 mennessä, jotta aineistot varmasti ovat käytettävissä syyslukukauden alussa. Elokuussa eteenpäin välitetyt tilaukset eivät välttämättä ehdi syyslukukauden alkuun.