Jokainen asiakas vastaa itse siitä, että toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti kaikissa kirjaston tiloissa. Yhteinen toiveemme on, että kirjasto voidaan pitää auki poikkeustilanteen aikana, joten otathan ohjeet vakavasti ja noudatat niitä. 

  • Tule kirjastoon vain terveenä.
  • Käytä kasvomaskia.
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta.
  • Pidä riittävä etäisyys muihin asiakkaisiin ja kirjaston henkilökuntaan.
  • Ryhmätyötiloissa ja hiljaisen työskentelyn huoneissa käyttäjien tulee itse huolehtia turvavälien riittävästä noudattamisesta.
  • Luku- ja työskentelyalueilla turvaväleiksi tarkoitetut paikat on merkitty. Noudata turvavälimerkintää äläkä työskentele turvavälimerkityllä paikalla.
  • Jos tilassa on liikuteltavat kalusteet, huolehdi turvaväleistä. Osassa tiloista on siirretty ylimääräiset tuolit sivuun. Ethän siirtele kalusteita niin, että turvavälejä ei ole enää mahdollista säilyttää.
  • Puhdista yhteiskäytössä olevien koneiden näppäimistö ja hiiri puhdistuspyyhkeellä. Puhdistuspyyhkeitä saat kirjaston asiakaspalvelusta tai vahtimestareilta.
  • Noudata kirjastossa esillä olevia koronapoikkeustilan toimintaohjeita.

Kirjaston kokoelmat ja aineistot ovat käytettävissä normaalisti. Lainaus ja palautus tapahtuvat itsepalveluna automaateilla ja varaukset voi noutaa tavalliseen tapaan itsepalveluna.

Kirjaston luku- ja työskentelypaikoista sekä asiakastietokoneista on käytössä noin puolet. Turvaväleiksi tarkoitetut paikat on merkitty. Kirjaston tiloissa sijaitsevat tietokoneluokat ovat pois käytöstä.

Poikkeustilanteen aikana erityisesti kirjaston ryhmätyö- ja puhelutiloja on varattu yksityisiksi lukutiloiksi vastoin kirjaston sääntöjä. Tämä vaikeuttaa muiden kirjastonkäyttäjien toimintaa, joten noudatathan kirjaston pelisääntöjä myös poikkeustilanteen aikana ja käytät tiloja niiden käyttötarkoituksen mukaan.

Opiskelijoiden taukotila Aleksandriassa on toistaiseksi pois käytöstä, mutta opiskelijoiden keittiö/taukotila Kaisa-talon sisääntulokerroksessa on käytettävissä.

Kirjaston asiakaspalvelupisteet palvelevat pääosin normaalisti kaikilla kampuksilla. Asiakaspalvelun tavoitat myös puhelimitse, sähköpostitse ja verkossa.

Huomaathan, että poikkeusaikana asiakaspalvelussamme on ruuhkaa ja vastausaika voi olla tavallista pidempi.

Kirjaston asiakaspalvelupisteet palvelevat pääosin normaalisti kaikilla kampuksilla. Kampuskirjastojen asiakaspalvelupisteet ovat avoinna arkisin klo 10-17 ja pääkirjaston asiakaspalvelupiste arkisin klo 10-19.

Chat kirjaston verkkosivuilla palvelee arkisin klo 10-17. 

Kaisa-talon puhelinpalvelu päivystää numerossa 02941 23920. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 8-20.

Kampuskirjastojen puhelinpalvelun tavoitat palvelupisteiden aukioloaikoina. Muuna aikana puhelut kääntyvät Kaisa-taloon.  

  • Kumpula 02941 50881
  • Meilahti 02941 26643
  • Viikki  02941 58040

Asiakastiedustelut, palvelupyynnöt ja palautteet voit antaa myös verkkolomakkeella tai sähköpostitse.

Kirjaston henkilöstö tekee pääosin etätyötä. Voit olla yhteydessä kirjaston asiantuntijoihin normaalien palveluosoitteiden kautta.

Kaikki kirjaston toimipaikat ja oppimiskeskukset ovat toistaiseksi avoinna. Syyslukukauden aukioloajat ovat näillä näkymin voimassa joulukuun alkupuolelle asti. Joulun ja vuodenvaihteen aukioloajat tarkistetaan vielä lähempänä ajankohtaa.
 
Muutoksia kirjaston aukioloaikoihin voi poikkeustilanteen aikana tulla nopeastikin. Kirjasto seuraa Helsingin yliopiston, Suomen valtion, HUS:n ja THL:n poikkeustilanteen suosituksia ja määräyksiä.

Poikkeuksia aukioloajoissa

  • Kaisa-talo ja Aleksandria ovat kiinni viikonloppuisin vuoden 2020 loppuun asti. 
  • Aleksandria ei ole käytettävissä yökäyttöavaimella rakennuksen aukioloaikojen ulkopuolella.
  • Well Cafe Kaisa-talo Vuorikadulla on suljettu toistaiseksi. Sisäänkäynti kirjastoon tapahtuu Fabianinkadun pääoven kautta.
  • Meilahden kampuskirjasto ja Terkko Health Hub ovat avoinna arkisin 8-18 vuoden 2020 loppuun asti.
  • Minervan oppimiskeskus on avoinna arkisin 8-17:45 vuoden 2020 loppuun asti.

Sisäänkäynti Kaisa-taloon tapahtuu Fabianinkadun pääovesta sekä Oppimiskeskus Aleksandrian aulan kautta. Kaisa-taloon pääsee myös sisäpihalta Vuorikatu 3:n kohdalta kulkemalla Cafe Portaalin ja Yhdystunnelin kautta.

Sisäänkäynti hissillä Helsingin yliopiston metroaseman käytävätasolta (K1) tai Kaisaniemenkadulta (1. krs) ei poikkeusaikana ole käytössä. Myöskään Vuorikadun puoleinen kahvilan sisäänkäynti ei ole käytössä, koska Well Cafe Kaisa-talo on toistaiseksi suljettu.

Hissillä metroasemalta ja Kaisaniemenkadulta järjestetään ainoastaan esteetön kulku kirjastoon. Tällaisessa tapauksessa ilmoita saapumisestasi kirjaston asiakaspalveluun p. 02941 23920.

Sisäänkäynti Kaisa-taloon poikkeustilan aikana Fabianinkadulta.

Helsingin yliopiston opiskelijat ja henkilökunta

Aktivoi ensin asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi. Kirjastokortti on noudettavissa kirjaston asiakaspalvelusta aikaisintaan seuraavana arkipäivänä siitä, kun olet aktivoinut asiakastietosi. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.

Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa. Asiakastiedoissa pääset myös asettamaan PIN-koodin, jota tarvitset kirjaston lainausautomaateilla.

Älä päivitä yhteystietojasi Helkassa, sillä osoite- ja yhteystiedot päivittyvät Helkaan automaattisesti Helsingin yliopiston taustajärjestelmistä. Jos siis yhteystietosi muuttuvat, riittää että teet ilmoituksen yliopiston järjestelmiin (esim. Oodi/Sisu).

Muut asiakkaat (ei Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta)

Tilaa Helka-kortti täyttämällä verkkolomake. Kortti on noudettavissa kirjaston asiakaspalvelusta kolmen arkipäivän kuluttua tilauksesta. Voit noutaa korttisi mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina. Muista ottaa kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan noutaessasi Helka-korttia.

Helka-kortin saat myös asioimalla kirjaston palvelupisteellä.

Helka-kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja, päivittää yhteystietosi ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja kirjautumalla asiakastietoihisi Helka-tietokannassa. Asiakastiedoissa pääset myös asettamaan PIN-koodin, jota tarvitset kirjaston lainausautomaateilla. Helkaan kirjautuminen edellyttää, että olet antanut kirjastolle sähköpostiosoitteesi.

Kirjaston elektroniset kokoelmat ovat kaikkien yliopistolaisten käytössä etäyhteydellä paikasta riippumatta.

E-aineistoja voivat käyttää Helsingin yliopiston tutkijat, opettajat, opiskelijat ja henkilökunta, Helsingin yliopiston avoimen yliopiston opiskelijat sekä kuka tahansa kirjastoon paikan päälle tuleva asiakas.

E-aineistojen käyttö etänä kirjaston toimipaikkojen ulkopuolelta edellyttää yliopiston käyttäjätunnusta.  

Yliopiston ulkopuolinen asiakas voi käyttää e-aineistoja kirjaston tiloissa Kirjastokioskeilta tai omalla laitteella HelsinkiUni Guest -vierailijaverkon kautta. HelsinkiUni Guest -verkon salasana on uniguest.

Lainassa olevilla kirjoilla ei ollut eräpäiviä keväällä ja kesällä 2020, mutta elokuun puolestavälistä lähtien lainat erääntyvät jälleen normaalisti. Voit uusia lainasi kirjautumalla Helka-tietokantaan. Lainat saa uusittua, jos kirjoihin ei ole varauksia, eivätkä kirjakohtaiset uusimisajat ole umpeutuneet.

Perintä on tauolla poikkeustilan ajan

Palautuskehotukset lähtevät Helka-tietokannasta normaalisti poikkeustilan aikana. Myös toinen palautuskehotus, jossa varoitetaan perinnästä, lähtee asiakkaille normaalisti. Poikkeustilan aikana lainat eivät kuitenkaan mene perintään.

Jos lainoissa tai maksuissa on epäselvyyttä, ota yhteyttä palveluosoitteeseen hulib-selvitykset@helsinki.fi

Kirjoja voi palauttaa turvallisesti joko palautusluukkuun kirjaston ulkopuolella tai palautusautomaatilla kirjaston tiloissa.

Jos et pysty palauttamaan lainojasi kirjastoon poikkeustilan aikana, ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun puhelimitse tai verkossa.

Saapuneet varaukset voi noutaa normaalisti itsepalveluna kirjastosta.

Itsepalvelunouto toimii varaus-ID-numerolla, jonka Helka lähettää varausilmoituksen mukana. Varaukset on järjestetty hyllyyn varaustunnuksen mukaan.

Varatun aineiston voi lainata ainoastaan varauksen teossa käytetyllä kortilla. Noutamattomista varauksista peritään 3 €:n maksu.

Käsikirjastoaineistot ovat normaalisti käytettävissä kirjaston tiloissa elokuusta 2020 alkaen, kun kaikki kirjaston toimipaikat ovat jälleen avoinna.

Painetut gradut ja suljetussa varastossa olevat aineistot saat käyttöön tekemällä Helkassa normaalin varauksen. Saat ilmoituksen, kun tilauksesi on noudettavissa. Voit myös seurata asiakastiedoissasi Helkassa, milloin pyytämäsi aineisto on käytettävissä.

Asiakkaiden kaukopalvelutilaukset ja hankintaehdotukset pyritään hoitamaan normaalisti. Poikkeustilanne voi kuitenkin aiheuttaa rajoituksia.

Kirjahankinnassa oli katko kesä-heinäkuussa 2020

Kirjaston aineistohankinnassa (tilausten tekemisessä ja käsittelyssä) oli katko 15.6.-31.7.2020 Helka-tietokannan uudistumisen vuoksi. Katkon takia syksyn 2020 kurssivaatimuksiin liittyvät hankintapyynnöt pyydettiin tekemään 15.5.20 mennessä, jotta aineistot olisivat varmasti käytettävissä syyslukukauden alussa. Elokuussa eteenpäin välitetyt tilaukset eivät ole välttämättä ehtineet syyslukukauden alkuun.

Poikkeustilan aikana voit opiskella tiedonhakua verkkokurssien, oppimateriaalien ja oppaiden avulla. 

Tiedonhankinnan etäohjaus

Jos tarvitset ohjausta tiedonhakuun tai aineistojen käyttöön, voit varata ajan etäohjaukseen. Löydät etäohjauksen valmistautumisohjeet ja linkin ajanvarauslomakkeeseen ohjesivulta

Webinaarit 

Löydät tarkemmat aikataulut ja ilmoittautumisohjeet Weboodista: Opintotarjonta > opinto-opas > erillislaitokset > Helsingin yliopiston kirjasto, 2020-2021.

 

Research Data Management basics -luennot

Syksyllä 2020 aineistonhallinnan luennot (RDM basics) toteutetaan zoomilla. Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille, joten ilmoittaudu koulutukseen ensin.

Data Management Plan -ohjaukset

Datanhallinnan työpajojen (DMP workshops) sijaan yliopiston datatuki tarjoaa henkilökohtaista neuvontaa aineistonhallintasuunnitelmien tekemisessä. Ota yhteyttä: datasupport@helsinki.fi

Akatemian haut ja aineistonhallintasuunnitelma

Hakujen yhteydessä järjestettävissä webinaareissa käydään läpi Suomen Akatemian aineistonhallintaan liittyvää ohjeistusta. Ks. lisätietoja kurssisivuilta.

Helsingin yliopiston datatuki

Yliopiston datatuki palvelee Helsingin yliopiston tutkijoita tutkimusdatanhallinnan kysymyksissä. Ole yhteydessä sähköpostitse: datasupport@helsinki.fi