Kirjastokortti ja lainausoikeus

Helka-kortti on Helsingin yliopiston kirjastokortti, jota tarvitset painetun aineiston lainaamiseen. Helka-kortin voi saada 15 vuotta täyttänyt henkilö, jolla on voimassa oleva kuvallinen henkilötodistus ja katuosoite Suomessa. Poikkeuksena ovat Helsingin yliopiston opiskelijat ja tutkijat (ml. vierailevat opiskelijat ja tutkijat), joilla on mahdollisuus saada kortti em. ehdoista riippumatta.

Helka-korttia voit käyttää vain Helka-kirjastoissa, joita ovat Helsingin yliopiston kirjaston lisäksi viisi yliopiston ulkopuolista erikoiskirjastoa.

Kortti on henkilökohtainen ja sen haltijana sitoudut noudattamaan kirjaston käyttösääntöjä. Päivitä itse Helka-tietokannassa yhteystietosi ja pidä ne aina ajan tasalla. Ilmoita kortin katoamisesta välittömästi johonkin Helka-kirjastoon. Kadonneen kortin tilalle annetusta kortista peritään maksu.

Jos tarvitset apua esimerkiksi liikuntaesteen vuoksi, voit pyytää kirjastokorttiisi merkinnän erityispalveluista.

Huom. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan aikana ei tehdä uusia Helka-kortteja. Helka-kortin voi saada vain Helsingin yliopistolainen erityisestä syystä. Lue lisää täältä.

Voit tilata kirjastokortin etukäteen verkkolomakkeella ja noutaa valmiin kortin mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipisteestä. Vaihtoehtoisesti voit tulla käymään kirjaston asiakaspalvelussa, niin saat Helka-kortin parissa minuutissa. Ota mukaan kuvallinen henkilötodistus.

Kortin hankittuasi voit varata kirjoja, uusia lainoja, päivittää asiakastietojasi Helka-tietokannassa ja maksaa tarvittaessa myöhästymismaksuja. Kirjaston lainausautomaatilla tarvitset PIN-koodin, jonka saat hankkiessasi Helka-kortin.

Helka on Helka-kirjastojen yhteinen kokoelmaluettelo ja lainausjärjestelmä. Helka-kirjastoja ovat Helsingin yliopiston kirjasto sekä viisi muuta kirjastoa (Kotimaisten kielten keskuksen kirjasto, Museoviraston kirjasto, Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjasto, Työväenliikkeen kirjasto ja Tuglas-seuran Baltia-kirjasto).

Hankkimalla kirjastokortin sitoudut kaikkien Helka-kirjastojen käyttösääntöihin. Samalla asiakastietosi liitetään Helkan asiakasrekisteriin. Näet asiakastietosi kirjautumalla Helka-profiiliisi.

Asiakkaana olet itse vastuussa asiakastietojesi ajantasaisuudesta. Muuttuneet yhteystiedot voit ilmoittaa verkkolomakkeella Helka-profiilisi kautta.

Helka-järjestelmän asiakasrekisterin kautta saat asiointiin liittyviä muistutuksia sähköpostitse. Tällaisia ovat esimerkiksi eräpäivämuistutus, ilmoitus saapuneesta varauksesta ja palautuskehotus.