Matkaopas laskennalliseen yhteiskuntatutkimukseen

Matti Nelimarkan uusi oppikirja Computational Thinking and Social Science julkaistiin hiljattain ja kirjan julkaisutilaisuus pidettiin 8. maaliskuuta.

Matti Nelimarkan tuoreen oppikirjan Computational Thinking and Social Science julkaisutilaisuus viritti monipuolisen keskustelun Tutkijakollegiumin luentosalissa 8 maaliskuuta. Keskustelussa mukana olivat myös HSSH:n vierailuprofessorit Mirko Schäfer Utrechtin yliopistosta ja Simon Lindgren Umeån yliopistosta.

”Oppikirjani on yksi ehdotus siitä, minkälainen kurssi voisi johdatella laskennallisten menetelmien ihmeelliseen maailmaan. Julkaisutilaisuuden sananvaihto toi hyvin esiin, kuinka jäsentymätöntä opetus oikeastaan vielä on. Esimerkiksi emme ole aina varmoja, mitä kaikkea jokaisen pitäisi ehdottomasti käydä läpi ja mitkä asiat kuuluisivat syventävälle jatkokurssille,” Nelimarkka sanoo.

Keskustelussa nousi esiin myös yhteisiä teemoja oppikirjan seuraavaan painokseen.

”Kysymyksissä sivuttiin tutkimuksen ja sen uusien välineiden luotettavuutta, mutta viriteltiin myös syvällisempää pohdintaa tiedontuottamisen tavoista. Luotettavuutta kirjassa käsittelenkin, mutta epistemologiset pohdinnat tästä kirjasta vielä puuttuvat. Ehkä toiseen painokseen mennessä tieteellinen keskustelu ehtii sen verran eteenpäin, että epistemologiastakin uskaltaa jo kirjoittaa jotain,” Nelimarkka toivoo.

Matti Nelimarkan oppikirja Computational Thinking and Social Science – Combining Programming, Methodologies and Fundamental Concepts on nyt saatavilla myös e-kirjana ja löytyy yliopiston kirjaston valikoimasta: https://helka.helsinki.fi/permalink/358UOH_INST/qatqfk/alma9934427732906253

Lii­ty Hes­sun ys­tä­viin ja saat uu­tis­kir­jeen suo­raan säh­kö­pos­tii­si!

Ohjeet Hessun ystäviin liittymiselle löytyvät täältä.