Lainaa laitteet aineistonkeruuseen

Keskustakampuksella sijaitsevasta pienlaitelainaamosta saat lainaan kamerat ja äänistyslaitteet aineistonkeruuseen.

Helsingin yliopiston keskustakampuksen humanistis-yhteiskuntatieteellisen instituutin eli HSSH:n tiloista löytyy pienlaitelainaamo, josta löydät aineistonkeruutarpeisiin laitteita kuvan ja äänen tallentamiseen.

Lainattavissa on esimerkiksi äänitallentimia, videokameroita, still-kameroita, erilaisia mikrofoneja, sekä lisälaitteita, kuten jalustoja ja pieniä valoja.

Lainaamoon on juuri saatu uutta laitteistoa: kokonaisuuksia, joissa on yhteen reppuun koottuna aineistokeruusetti, johon kuuluu 4k-videokamera, nappi- sekä suuntamikrofoni, kuulokkeet, led-valo, videokuvauskahva, akkuja ja kamerajalusta. Tällaisia settejä on viisi kappaletta.

”Osa laitteistosta on peritty entiseltä tutkimusyksiköltä, mutta saimme juuri koostettua uusista laitteista erinomaisesti kenttäkäyttöön soveltuvia, kannettavia settejä,” kertoo tutkimuskoordinaattori Mari Siiroinen, joka hoitaa pienlaitelainaamon toimintaa.

Laitteita voi tällä hetkellä lainata ottamalla yhteyttä Siiroiseen (mari.siiroinen@helsinki.fi). Lähitulevaisuudessa laitteiden lainaamista helpottamaan on tulossa verkkopohjainen lainaustietokanta.

”Laitteita voivat lainata kaikki keskustakampuksen tutkijat ja ohjaajan suosituksesta myös graduntekijät,” Mari täsmentää.

Pienlaitelainaamon tulevaisuuden suunnitelmissa on lisäksi opastusvideoiden tekeminen sekä koulutussessioiden järjestäminen laitteiden käyttöä helpottamaan.

Pienlaitelainaamo sijaitsee HSSH:n toimistolla osoitteessa Vuorikatu 3, 2krs.

Lii­ty Hes­sun ys­tä­viin ja saat uu­tis­kir­jeen suo­raan säh­kö­pos­tii­si!

Ohjeet Hessun ystäviin liittymiselle löytyvät täältä.