HSSH:n vierailuprofessoriohjelman toinen hakukierros on käynnissä

Helsingin yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisen instituutin (HSSH) vierailuprofessori-ohjelma on käynnissä vuosina 2022–2025. Toinen hakukierros on nyt käynnissa – lähetä hakemus 4.11. mennessä!

Helsingin yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisen instituutin (HSSH) tehtävä on tukea monitieteistä tutkimusta, tiedekuntien välistä yhteistyötä ja metodologista kehitystä keskustakampuksella. Tätä edistääksemme kutsumme ehdotuksia vuoden 2023 vierailuprofessuureihin.

– Haluamme tukea tällä ohjelmalla sellaisia vierailuja, joista useat tutkimusryhmät hyötyvät. Hyviä perusteita hakemukseen ovat tietysti myös konkreettiset yhteistyösuunnitelmat, kuten julkaisut tai tutkimushankkeet, sanoo HSSH:n johtaja, professori Risto Kunelius.

Ohjelman tavoitteena on tukea kansainvälisia tutkimusverkostoja keskustakampuksella. Kaikki HSSH:n kanssa yhteistyötä tekevät tutkimusryhmät voivat ehdottaa sopivia henkilöitä vierailuprofessoriohjelmaan. Etsimme vierailuproffesoreja, jotka edistävät tutkimusryhmien välistä yhteistyötä Helsingin yliopistossa palvelemalla useampia tutkimusryhmiä, tehostamalla poikkitieteellistä keskustelua ja avunantoa.

Vierailuprofessoriohjelman konseptiin kuuluu vähintään kahden viikon läsnäolo Helsingin yliopiston keskustakampuksella vuoden 2023 aikana. Hakemuksen lähettää tutkimusryhmäjohtaja, sekä hakemusta tukee toinen tutkimusryhmäjohtaja toisesta ryhmästä. Tutkimusryhmäjohtajat ottavat vastaan vierailuprofessorit ja heillä on tärkeä rooli paitsi hakemuksen jättämisessä myös vahvan kontaktin luomisessa tutkimusryhmään.

Vierailuprofessoreille maksetaan palkkio, matkakulut ja heidän majoitustaan tuetaan. Lisätietoja vierailuprofessoriohjelmasta voi kysyä Risto Kuneliukselta risto.kunelius@helsinki.fi.

Hakemusten deadline on 4.11.2022. Täytä hakemuslomake täällä.

Lii­ty Hes­sun ys­tä­viin ja saat uu­tis­kir­jeen suo­raan säh­kö­pos­tii­si!

Ohjeet Hessun ystäviin liittymiselle löytyvät täältä.