HSSH:n vierailuprofessoriohjelman toinen hakukierros alkaa syksyllä

Helsingin yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisen instituutin (HSSH) vierailuprofessori-ohjelma on käynnissä vuosina 2022–2025.

Helsingin yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisen instituutin (HSSH) vuosille 2022-2025 käynnistämä vierailuprofessoriohjelma on osa HSSH/PROFI6 projektia, joka keskittyy erityisesti datafikaation haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Vierailuprofessoriohjelman konseptiin kuuluu kahden viikon läsnäolo Helsingin yliopiston keskustakampuksella sekä työn kiinnittäminen yhteistyöhön useiden tutkimusryhmien kanssa, sisältäen yhteistyötä vähintään kahden tutkimusryhmäjohtajan kanssa. Tutkimusryhmäjohtajat ottavat vastaan vierailuprofessorit ja heillä tärkeä rooli paitsi hakemuksen jättämisessä myös vahvan kontaktin luomisessa tutkimusryhmään.

– Ensisijaisesti ohjelman konseptin mukaan tuetaan yksivuotisia vierailuprofessuureja, jonka myötä mahdollistuu paikan tarjoaminen useammalle eri hakijalle, kertoo HSSH:n johtaja Risto Kunelius. Yksivuotisen sitoumuksen lisäksi ohjelmassa tuetaan myös muutamia kolmivuotisia vierailuja.

Vierailuprofessoriohjelman ensimmäinen hakukierros toteutettiin alkuvuonna 2022. Ensimmäisen kierroksen haku sijoittui kiireiseen aikaan ja toteutettiin tiukalla aikataululla, mutta tästä huolimatta ohjelmaan saapui useita hyvin perusteltuja ja rahoituskelpoisia hakemuksia.

Hakemusten perusteella tehtiin päätökset rahoitettavista vierailuprofessuureista, mukaan lukien viisi yhden vuoden ja neljä kolmen vuoden sitoumusta. Hakijoiden osaaminen ulottuu mediatieteestä uskontotieteeseen ja erilaiseen menetelmälliseen osaamiseen.

– Kolmivuotisia sitoumuksia toteutetaan hakemusten kohdalla, jotka olivat suoraan datafikaation tutkimusohjelmaa tukevia, ja toisaalta sellaisia kolmivuotisia hankkeita, joissa nähtiin, että pidempiaikainen yhteistyö metodologisen osaamisen kehittämiseksi oli perusteltua ja, joissa vieraiden panos oli erinomaisen hyvin linkitetty useiden tutkimusryhmien tukemiseen, Kunelius sanoo.

Seuraava hakukierros vierailuprofessoriohjelmaan avataan syksyllä ja hakemusten deadline on 4.11.2022. Syksyn haussa etsitään pääasiassa yksivuotisia vierailusitoumuksia, jotka toteutuvat vuoden 2023 aikana. Vierailuprofessoreille maksetaan palkkio, matkakulut ja heidän majoitustaan tuetaan. Lisätietoja vierailuprofessoriohjelmasta voi kysyä Risto Kuneliukselta risto.kunelius@helsinki.fi. Hakemusten perusteella tehtävät valinnat valmistellaan HSSH:n toimistossa ja tutkimustoimikunnassa.

Lue lisää ensimmäisellä kierroksella valituista vierailuprofessoreista englanninkielisiltä sivuilta.

Lii­ty Hes­sun ys­tä­viin ja saat uu­tis­kir­jeen suo­raan säh­kö­pos­tii­si!

Ohjeet Hessun ystäviin liittymiselle löytyvät täältä.