HSSH:n Matti Pohjonen kiertueella Indonesiassa, Singaporessa ja Malesiassa

Yliopistotutkija Matti Pohjonen HSSH:n metodologisesta yksiköstä matkusti tammikuussa Indonesiassa, Singaporessa ja Malesiassa. Hän vieraili useissa tapahtumissa pitämässä luentoja ja työpajoja.

Matti Pohjonen on yliopistotutkija HSSH:n metodologisessa yksikössä. Hän työskentelee digitaalisen antropologian, filosofian ja digitaalisten menetelmien risteyksessä kehittäen tutkimustapoja digitaalisten kulttuurien ja digitaalisen politiikan ymmärtämiseksi vertailevassa globaalissa kontekstissa.

Tammikuussa Matti matkusti Indonesiassa, Singaporessa ja Malesiassa, missä hän osallistui useisiin tapahtumiin sekä piti luentoja ja työpajoja. Tapahtumat käsittelivät vaaleihin liittyvä disinformaatiota, datafikaatiota, sisällön moderointia, digitaalisia tutkimusmenetelmiä ja generatiivista tekoälyä.

”Sain ainutlaatuisen mahdollisuuden viettää muutaman viikon alueen eri oppilaitoksissa ja yliopistoissa jakamassa HSSH:n ideoita kollegoiden kanssa. Kiinnostus sitä kohtaan, millaista työtä olemme viime vuosina kehittäneet, on kovaa ja uskon, että tällaisesta keskinäisestä tiedon siirtämisestä ja yhteistyöstä voi olla hyötyä sekä alueen yliopistoille että Helsingin yliopiston tutkijoille”, Matti sanoi.

Indonesiassa pidetty KISIP 2024 -konferenssi käsitteli poliittisen disinformaation haastetta tulevissa Indonesian vuoden 2024 vaaleissa. Konferenssissa Matti puhui poliittisesta disinformaatiosta ja sisällön moderoinnin ”folkloresta” vertailevasta näkökulmasta. Tämä konsepti siirtää tutkimuksen painopisteen pois siitä, mitä "ympäristöt tekevät" siihen mitä "ihmiset ajattelevat alustojen tekevän" tarkastellakseen sosiaalisen median yhteisöjä maailmanlaajuisesti ja luodakseen myyttejä usein salaperäisistä ja läpinäkymättömistä sisällönvalvontakäytännöistä ja niitä ohjaavista algoritmeista.

”Jakartan lennokas yli 130 osallistujan tapahtuma osoitti, millaisia haasteita maat kohtaavat maailmanlaajuisesti poliittisen disinformaation kanssa ja kuinka nämä ongelmat usein heijastuvat eri tavoin Indonesian kaltaisissa maissa. Yllätyin esimerkiksi saadessani tietää, että alustavien tutkimusten mukaan Indonesian vaaleissa vuonna 2024 saattaa olla paljon vähemmän disinformaatiota vuoden 2019 vaaleihin verrattuna. Tämä olisi vastoin sitä, mitä useimmat kollegat ovat keskustelleet Euroopassa ja Yhdysvalloissa, Matti sanoo.

Matti vieraili myös Surabayan valtionyliopistossa Indonesian Surabayassa pitämässä pääluennon aiheesta "Digital Society: Europe experiences and its future in Indonesia" ja keskusteli kollegoidensa kanssa heidän  ehdotuksestaan uudesta digitaalisen yhteiskunnan maisteritutkinnosta sekä mahdollisesta yhteistyöstä Helsingin yliopiston kanssa.

Malangissa, Indonesiassa hän vieraili Brawijayan yliopistossa, jossa hän piti keynote-luennon aiheesta "Datafication as a theory and Method: Present and Future Challenges for Global and Comparative Contexts"  kulttuurintutkimuksen tiedekunnan henkilökunnalle. Hän tapasi myös dekaanin ja vararehtorin keskustellakseen tulevaisuuden yhteistyömahdollisuuksista. Heidään toiveenaan on kehittää datalähtöisiä menetelmiä ja lähestymistapoja kulttuurintutkimuksen alueella.

Matti matkusti myös Singaporeen, jossa hän ohjasi "Some Reflections on latent or Synthetic Ethnography" -keskustelun Quilt.ai:n työntekijöille. Quilt.ai on tekoäly-yritys, joka on erikoistunut tekoälyn käyttöön laajamittaisissa internetistä hankittuissa tietokokonaisuuksissa tulkinnan lähestymistapojen käyttöön antropologiasta saadakseen kulttuurisesti sijoitettuja oivalluksia globaalien markkinoiden trendeihin.

Hänen suunniteltu puheensa YK:n yliopiston kansainvälisessä globaalissa terveysinstituutissa (UNU-IIGH) siirrettiin myöhempään ajankohtaan Suomen laajojen lakkojen vuoksi, jotka pakottivat Mattin palaamaan lumiseen Suomeen muutama päivä aikaisemmin.

Lii­ty Hes­sun ys­tä­viin ja saat uu­tis­kir­jeen suo­raan säh­kö­pos­tii­si!

Ohjeet Hessun ystäviin liittymiselle löytyvät täältä.