HSSH tapahtumia tällä viikolla

HSSH:ssa järjestetään monta mielenkiintoista tapahtumaa tällä viikolla, lue lisää ja osallistu!

Ti 5.4. Brown Bag Seminar with Movie Making Finland Project

Metodologinen yksikkö järjestää viikoittain Brown Bag Seminar -tapaamisen, jossa käsitellään tuoreita metodologisia lähestymistapoja ihmistieteissä. Tapahtumien tarkoitus on esitellä metodologisia innovaatioita ja eri alojen uraauurtavaa tutkimusta helposti ymmärrettävässä muodossa rennon poikkitieteellisen lounastuokion aikana. Tuo oma lounaasi, me tuomme kiinnostavat metodologiset lounaskeskustelut!

Tamás Grósz, Har­ri Kiis­ki­nen, Mik­ko Ku­ri­mo, Jor­ma Laak­so­nen ja Han­nu Sal­mi esittelevät Movie Making Finland -projektia, joka keskittyy suomalaisiin näytelmäelokuviin, joita on esitetty elokuvateattereissa Suomessa vuodesta 1907 eteenpäin. Projekti tarkastelee sitä, miten elokuva kuvittelee ja tulkitsee suomalaista modernisaatiota ja sen murheita. Metodologisesti projekti tutkii puheentunnistuksen, kuva-analyysin ja luonnollisen kielen prosessoinnin yhdistämistä työkalupakiksi, jonka avulla historiallista muutosta audiovisuaalisessa kulttuuriperinnössä voidaan tutkia ja miten nämä löydökset voidaan sisällyttää elokuvahistorialliseen ja kulttuurihistorialliseen sisällönanalyysiin. Projekti soveltaa, mukauttaa ja kehittää huippuluokan metodeja puheentunnistukseen ja videosisällön analyysiin.

Tapahtuma on englanninkielinen ja se järjestetään yhteistyössä Aalto HELDIG DH Pizza -tapahtuman kanssa.

Lisätietoja ja zoom-linkki tapahtumaan.

Ke 6.4. New Research Culture with Alison Powell: JUST AI – New Dir­ec­tions in Data and AI Eth­ics Re­search

JUST AI on humanismi-johtoinen, käytännönläheinen tutkimusyhteisö, joka tunnistaa olemassa olevia ja mahdollisia tekoälyn etiikkaan liittyviä ongelmia, voidakseen puuttua niihin myös aliedustettujen näkökulmien kautta. JUST AI:n PI Alison Powell, London School of Economics, puhuu keynote-luennollaan tieteidenvälisen ja luovan tutkimuksen tärkeydestä, merkityksestä ja vaikutuksesta teknologiaan liittyvissä eettisissä kysymyksissä.

Tapahtuma on englanninkielinen.

Lisätietoja ja zoom-linkki tapahtumaan.

Pe 8.4. Friday Coffee: Akatemiahaku lähestyy – Friday Coffee -sessiot tarjoavat metodologista konsultaatiota huhti-toukokuussa!

Oletko tutkija tai osa tutkimusryhmää, jolla on suunnitelmia syksyn Akatemiarahoitushakuun? Tarvitsetko apua rahoitushakemuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen? HSSH:n metodologinen yksikkö tarjoaa metodologista konsultaatiota matalalla kynnyksellä Friday Coffee -sessioissa huhti-toukokuussa. Friday Coffee järjestetään joka perjantai Zoomissa. Olet lämpimästi tervetullut paikalla ilman ennakkovaroitusta, mutta halutessasi voit myös lähettää kysymyksiä etukäteen.

Löydät kysymyslomakkeen ja Zoom-linkin tapahtuman sivuilta.

Lii­ty Hes­sun ys­tä­viin ja saat uu­tis­kir­jeen suo­raan säh­kö­pos­tii­si!

Ohjeet Hessun ystäviin liittymiselle löytyvät täältä.