HSSH etsii vierailevia professoreita tavoitteenaan tukea kansainvälisiä tutkimusverkostoja

Helsingin yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellinen instituutti (HSSH) esittelee vierailuprofessori-ohjelman vuosille 2022–2025.

Helsingin yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisen instituutin (HSSH) tehtävä on tukea monitieteistä tutkimusta, tiedekuntien välistä yhteistyötä ja metodologista kehitystä keskustakampuksella. Vierailuprofessori-ohjelma on osa HSSH/PROFI6 projektia, joka keskittyy erityisesti datafikaation haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

– Haluamme tukea tällä ohjelmalla sellaisia vierailuja, joista useat tutkimusryhmät hyötyvät. Hyviä perusteita hakemukseen ovat tietysti myös konkreettiset yhteistyösuunnitelmat, kuten julkaisut tai tutkimushankkeet, sanoo HSSH:n johtaja, professori Risto Kunelius.

HSSH kutsuu lähettämään ehdotuksia vierailevista professoreista vuosina 2022–2025 kahdessa kategoriassa, joista ensimmäinen on vierailuprofessori datafikaatio-tutkimusohjelmassa ja toinen on avoin haku vierailuprofessorista missä tahansa HSSH:n aloihin liittyvässä tutkimuksessa.

Datafikaatio-tutkimusohjelma etsii vierailuprofessoriksi ehdokkaita, jotka vahvistavat ohjelman agendaa ja rakentavat pitkän aikavälin yhteistyötä, tehostavat instituuttien välisiä verkostoja, helpottavat akateemista liikkuvuutta, ottavat osaa opiskelijoiden mentorointiin, sekä mahdollistavat yhteisiä rahoitushakemuksia ja julkaisuja.

– Datafikaatio-ohjelman 3-vuotiset vierailuprofessorit auttavat meitä myös rakentamaan tukevampia suhteita alan muiden instituutioiden kanssa, Risto Kunelius sanoo.

Avoin haku HSSH:n aloihin liittyvässä tutkimuksessa tavoittelee vierailuprofessoria, joka edistää tutkimusryhmien välistä yhteistyötä Helsingin yliopistossa palvelemalla useampia tutkimusryhmiä, tehostamalla poikkitieteellistä keskustelua ja avunantoa.

– Tärkeintä hakemuksissa on hyvä vieras ja alustava suunnitelma toteutuksesta. Kun valinnat on tehty, neuvotellaan lopullinen suunnitelma ja tukipaketti yhdessä hakijoiden kanssa.

HSSH:n tutkimusaloihin kuuluvat tutkijat ja tutkimusryhmät voivat kutsua alansa johtavia tutkijoita Helsinkiin. Tehtävä vaatii vuodessa minissään kahden viikon läsnäoloa kampuksella. Deadline ensimmäisen kierroksen hakemuksille on 18.3.2022.

– Kun kyseessä on ensimmäinen hakukierros, toivomme, että hakijat ottavat matalalla kynnyksellä yhteyttä ja kysyvät tarkennuksia, Risto Kunelius lisää.

Pääset hakulomakkeelle tästä linkistä.

Join the HSSH Friends and re­ceive latest news to your email!

You will find the instructions for joining HSSH Friends here.