HSSH etsii tutkimusohjelmajohtajia yhteiskunnan datafikaation mahdollisuuksien ja ongelmien tutkimukseen

Tutkimusohjelmajohtajat pääsevät rakentamaan uuden monialaisen instituutin tutkimustoimintaa.

Helsingin yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellinen instituutti (HSSH) etsii kolmea osa-aikaista tutkimusohjelmajohtajaa (50%). Tehtävät täytetään neljän vuoden määräajaksi 1.9.2021 alkaen.

Tutkimusohjelmajohtajat tulevat vetämään instituutin monialaista Yhteiskunnan datafikaatio ja ihmistieteet –tutkimusaloitetta (eng.), joka tutkii yhteiskunnan datafikaation mahdollisuuksia ja ongelmia. Tutkimuksen lisäksi tutkimusohjelmajohtajien tehtävänä on edistää tieteidenvälistä yhteistyötä Helsingin yliopiston sisällä.

Hakijoilta edellytetään soveltuvaa tohtorintutkintoa ja näyttöjä datafikaation yhteiskunnallisesta tutkimuksesta. Sopivalla hakijalla on selkeitä tutkimuksellisia meriittejä ja oma tutkimusryhmä johdettavanaan yhteiskunnan datafikaatioon liittyen.

Tutkimusohjelmajohtajat tulevat työskentelemään yliopiston strategisen tutkimuksen (osa Helsingin yliopiston Profi6-hanketta) osa-alueella, ja he pääsevät vaikuttamaan uuden monialaisen instituutin tutkimustoiminnan ja –yhteisön kehittämiseen.

Hakuvaiheessa hakijan tulee esittää visionsa siitä, millaisia datafikaatioon liittyviä tutkimuksellisia ja metodologisia kysymyksiä sekä ongelmia ja mahdollisuuksia hän tutkimusohjelmajohtajana käsittelisi.

Helsingin yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellinen instituutti on humanistisen, kasvatustieteellisen, oikeustieteellisen, teologisen ja valtiotieteellisen tiedekunnan sekä Svenska social- och kommunalhögskolanin (SSKH), Tutkijakollegiumin (HCAS) ja humanistis-yhteiskuntatieteellisen tutkijakoulun (HYMY) yhteinen yksikkö.

Haku päättyy 15. kesäkuuta 2021.
Lue tarkemmat hakukriteerit ja hakuohjeet nettisivuiltamme (eng.).

Lisätietoja antaa HSSH:n johtaja Risto Kunelius.
risto.kunelius@helsinki.fi, puh. +358401904085