Helsingin yliopiston tuorein spinout-yritys Moncyte pyrkii tekemään korkean kolesterolin hoidosta entistä yksilöllisempää

Helsingin yliopiston uusin tutkimukseen perustuva spinout-yritys Moncyte Oy on kehittänyt ainutlaatuisen menetelmän, joka voi mullistaa korkean kolesterolin hoidon ja auttaa yhä useampia potilaita saavuttamaan tavoitekolesterolitasonsa nopeammin.

Yksilöllisen ja kohdennetun kolesterolia alentavan lääkehoidon lääketieteellinen tarve on suuri. Kolesterolia alentavat lääkkeet ovat maailman yleisimmin määrättyjä lääkkeitä, ja on arvioitu, että yli puolella eurooppalaisista ja pohjoisamerikkalaisista on haitallisen korkeat kolesteroliarvot. Terveydenhuollon ammattilaisilla ei kuitenkaan tällä hetkellä ole tehokasta tapaa määrittää, ketkä potilaista tarvitsevat tehokkaampaa lääkehoitoa kolesterolitasonsa alentamiseksi. Tämän seurauksena useimmat potilaat, joilla on korkea kolesteroli, eivät saavuta tavoitekolesteroliarvojaan.

Innovatiivisella menetelmällä tehokkaasti kohti yksilöllisiä tavoitearvoja

Moncyten innovaatio eroaa merkittävästi muista veren kolesterolipitoisuutta mittaavista diagnostisista testeistä. Se perustuu uudenlaiseen patentoituun menetelmään, joka tuottaa potilaskohtaista tietoa kolesterolia alentavien lääkkeiden tehokkuuteen vaikuttavista solumekanismeista. Samalla kun saadaan tietoa yksilöiden välisestä biologisesta vaihtelusta, data auttaa myös korkean kolesterolitason hoitamisessa ja henkilökohtaisten lääkehoitojen suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Moncyten teknologia vähentää kokeilujen tarvetta, minkä ansiosta entistä useammat potilaat saavat nopeammin tehokasta lääkehoitoa. Potilaat voivat näin saavuttaa henkilökohtaiset kolesterolitasotavoitteensa lyhyemmässä ajassa, ja riski sydän- ja verisuonitautien puhkeamiseen pienenee. Tämä säästää lopulta ihmishenkiä ja kustannuksia.

Tutkimushankkeesta biotekniikan yritykseksi: Moncyten matka

Moncyte tulee uudelle markkinasegmentille, ja sen ratkaisua voidaan soveltaa sairaaloissa, terveyskeskuksissa, kliinisissä tutkimuksissa ja tutkimuskeskuksissa.

- Moncyten matka yliopiston tutkimusprojektista biotekniikkayritykseksi on ollut jännittävä, ja uskomme, että ainutlaatuinen testimme voi todella vaikuttaa niiden potilaiden terveyteen, joilla on korkeat kolesteroliarvot, sanoo yrityksen toimitusjohtaja Tamara Alagirova ja jatkaa:

- Innovaatiomme perustuu siihen, miten kolesteroli kulkee ja muokkautuu ihmissoluissa. Koska tärkeimmät kolesterolia alentavat hoidot toimivat nimenomaan solutasolla, tämäntyyppinen tutkimus on välttämätöntä, jotta voidaan löytää keinoja kehittää uusia lääkkeitä ja yksilöllisiä hoitoja korkean kolesterolitason alentamiseen.

- On ollut innostavaa tukea Moncyten tiimiä heidän kehittäessään tutkimuspohjaista keksintöään uudeksi kaupallistettavaksi tekniseksi ratkaisuksi ja lopulta spinout-yritykseksi. Seuraamme innolla tämän kunnianhimoisen tiimin taivalta markkinoille ja toivotamme yritykselle onnea ja menestystä heidän matkallaan yritysmaailmassa, sanoo Helsingin Innovaatiopalvelut Oy:n väliaikainen toimitusjohtaja Kajsa Kajander.

Kokemusta kaupallistamisesta, alan asiantuntemusta sekä yhteistyökumppaneita

Helsingin yliopiston uuden spinout-yrityksen Moncyte Oy:n ovat perustaneet Helsingin yliopiston anatomian osaston tutkimusryhmän johtaja Simon Pfisterer, joka toimii yrityksen tieteellisenä johtajana, sekä toimitusjohtaja Tamara Alagirova, jolla on laaja kokemus lääketeollisuudesta, lääkinnällisistä laitteista, kirurgisista istutteista sekä diagnostiikasta. Hän johti Moncyte-hankkeen kaupallistamisen valmistelua ennen spinoutin perustamista. Yhtiö perustettiin tammikuussa 2024.

Helsingin yliopiston rahastot on yksi Moncyten perustajista, ja se on tehnyt tiivistä yhteistyötä Helsingin Innovaatiopalvelut Oy:n kanssa uuden spinoutin perustamiseksi. Helsingin Innovaatiopalvelut on yliopiston omistama teknologiansiirtoyritys. Yhteistyössä enkelisijoittajan ja perustajatiimin kanssa Helsingin yliopiston rahastot on tarjonnut yrityksen ensimmäisen alkuvaiheen esisiemenrahoituksen. Moncyten myötä Helsingin yliopistoon on perustettu 24 spinout-yritystä sitten vuoden 2015.

Lisätietoja:

Tamara Alagirova, toimitusjohtaja, Moncyte Oy, ta@moncyte.com