Apulaisprofessori Hélder Santos sai ERC:n rahoituksen nanorokotteiden kaupallisten mahdollisuuksien edistämiseen

iNANOVAC4CANCER-projekti tähtää biohybridisten ja biohajoavien nanorokotteiden luomiseen syövän immunoterapiaa varten.

Tenure track -apulaisprofessori Hélder Santosille farmasian tiedekunnasta ja HiLIFE:stä on myönnetty Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n Proof of Concept -rahoitus. Santosin iNANOVAC4CANCER-projekti saa 18 kuukauden ajalle yhteensä 150 000 euroa.

Projektin päätavoite on luoda potilaskohtaisesti muokattavalle biohybridiselle ja biohajoavalle nanorokotteelle tekniset ja kaupalliset edellytykset. Immunoterapiaan pohjautuvaa rokotetta voidaan käyttää melanooman, rintasyövän ja eturauhassyövän hoidossa ja sitä voitaneen laajentaa myöhemmin muiden syöpälajien ja sairauksien hoitoon.

Kaupallisen toiminnan tarkoituksena on laatia arvosteluperusteet biohybridi-typpisten nanorokotteiden jatkokehitykselle syövän immunoterapiassa. Projektin tarkoituksena on esimerkiksi tehdä kriittiset etenemispäätökset spin-off- tai start-up-yrityksen perustamismahdollisuuksista, kasvattaa akateemista kehitysyötä yhdessä teollisuuden kanssa ja myydä teknologialisenssiä.

Projekti on tiiviissä yhteistyössä Helsingin yliopistossa toimivien tenure track -apulaisprofessorien Vincenzo Cerullon ja Anu Airaksisen kanssa. Mukana yhteistyössä on myös Turun yliopiston professori Jarno Salonen.  Yhteistyötä tehdään myös Valo Therapeutics-, Kolster- ja ttopstart-yritysten kanssa.

ERC:n Proof of Concept -rahoitusta voidaan myöntää vain niille, jotka ovat aiemmin saaneet ERC-rahoitusta ja ovat siihen liittyvässä tutkimuksessaan saaneet idean, jonka kaupallisia tai yhteiskunnallisia mahdollisuuksia halutaan edistää.
Tenure track -apulaisprofessori Santos sai ERC:n aloitusapurahan 2013–2017 huokoisesta piistä rakennettujen nanokokoisten lääkeainekantajien tutkimukseen.

Lue lisää viimeisimmästä ERC:n Proof of Concept -rahoituksesta (ERC:n sivusto)