Aleksanteri-konferenssin ohjelma julki

Aleksanteri-instituutin vuosittain järjestämän kansainvälisen konferenssin tämän vuoden teemana on "Decolonizing Space in the Global East - Legal Choices, Political Transformations, Carceral Practices". Konferenssi järjestetään 25.–27.10. Helsingin yliopiston keskustakampuksella. llmoittautuminen on auki 30.9. asti.

Aleksanteri-konferenssi 2023 käynnistyy Madina Tlostanovan esityksellä. Ruotsin Linköpingin yliopiston professori on tunnettu kolonialismin käsitteen asiantuntemuksesta sekä tutkimuksesta, joka pyrkii purkamaan sukupuolen, tiedon ja estetiikan kolonisaatiota.

Ohjelmassa on myös kolme konferenssin kolmeen pääteemaan, laillisiin kysymyksiin, poliittisiin murroksiin sekä vankilajärjestelmiin, pureutuvaa paneelikeskustelua, joiden puhujina nähdään muiden muassa Venäjän politiikan apulaisprofessori Ben Noble University College Londonista, oikeustieteen professori Jeff Kahn SMU Dedman School of Lawista ja Gulagin historiaan erikoistunut apulaisprofessori Alan Barenberg Texas Tech Universitystä.

Itäisen Euroopan ja Keski-Aasian maiden poliittiset ja oikeudelliset toimet ja vankilakäytännöt ovat tämän vuoden konferenssiohjelman selkäranka. Lisäksi muun muassa Venäjän sota Ukrainassa, geopolitiikka, talous, media, sukupuolikysymykset ja kielelliset teemat ovat hyvin edustettuina ohjelmassa.

Kolmipäiväiseen ohjelmaan kuuluu kokonaisuudessaan 16 kutsuttua vierailevaa puhujaa, noin 250 esitelmää yli 50 paneelikeskustelussa, useita pyöreän pöydän keskusteluja ja kirjakeskusteluja sekä iltaohjelmaa keskustakampuksella ja Helsingin kaupungintalolla.

ALEKSANTERI-KONFERENSSI 2023

Decolonizing Space in the Global East

Legal Choices, Political Transformations, Carceral Practices

25–27.10.2023 | Helsinki

PERUSHINTA 165 € | OPISKELIJAT 60 €

Rekisteröityminen avoinna 30.9.2023 saakka.