People

Brain, Music and Learning consists of research fellows, doctoral researchers, and assistants from the University of Helsinki. Also, we are working together with representatives from many national and international universities and companies.
Mari Tervaniemi

I am Research Director with interest in the mechanisms of music cognition, emotion, and expertise across the lifespan. I'm especially keen on investigating the possibilities of music to support well-being and learning. My next projects will deal with foreign language learning in childhood and adolescence.  

Tutkimuksessani olen selvittänyt monipuolisesti musiikin havaitsemisen ja oppimisen sekä kuntoutumisen aivoperustaa. Tällä hetkellä tutkin, voidaanko akateemisten ja kognitiivisten taitojen oppimista edistää musiikin avulla. Jatkossa tutkin lasten vieraan kielen oppimisen lainalaisuuksia monimetodisesti ja monitieteisesti.

Minna Huotilainen

I am Professor of Educational Sciences and my research mainly focuses on the neuroscience of music. I am eager to understand how music shapes human learning, wellbeing and cognition. In addition, I teach neuroscience on topics related to educational sciences, special education and music.

Olen kasvatustieteen professori ja tutkimukseni keskittyy pääasiassa musiikin aivotutkimukseen. Haluan ymmärtää, miten musiikki vaikuttaa ihmisen oppimiseen, hyvinvointiin ja kognitioon. Lisäksi opetan aivotutkimusta aiheista, jotka liittyvät kasvatustieteisiin, erityisopetukseen ja musiikkiin.

Caitlin Dawson

I am a postdoctoral researcher focusing on social presence in collaborative learning through the lens of neurocognitive and affective synchronization through music. I am also involved in projects investigating informal scientific skills, science capital and science curiosity and I teach in the Changing Education master’s programme. 

Pyry Heikkinen

I am a doctoral researcher and my research focuses on the effects of music, language, and emotions on human interaction. Utilizing interdisciplinary methods such as EEG, MEG and behavioral experiments, I investigate how shared experiences influence social dynamics and cognitive processes.

Tutkimukseni keskittyy musiikin, kielen ja tunteiden vaikutuksiin ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Hyödynnän monitieteisiä menetelmiä, kuten EEG:tä ja käyttäytymiskokeita, tutkiakseni, miten jaetut kokemukset vaikuttavat sosiaaliseen dynamiikkaan ja kognitiivisiin prosesseihin.

Kaisamari Kostilainen

I work as a postdoctoral researcher at the Faculty of Educational Sciences. I have previously studied the effects of singing on the development of prematurely born children and the well-being of parents during hospitalization. I am interested in developing new non-medical therapies for neonatal care and supporting the early relationship between parents and hospitalized babies. I am also involved in research projects investigating the effects of music and sports activities on the development of kindergarten-aged children and the well-being at work of Finnish school principals.

Työskentelen väitöstutkimuksen jälkeisenä tutkijana kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Olen aiemmin selvittänyt laulamisen vaikutuksia ennenaikaisesti syntyneiden lasten kehitykseen ja vanhempien hyvinvointiin sairaalahoidon aikana. Olen kiinnostunut uusien lääkkeettömien hoitomuotojen kehittämisestä vastasyntyneiden hoitoon sekä vanhempien ja sairaalahoidossa olevien vauvojen varhaisen suhteen tukemisesta. Olen lisäksi mukana tutkimusprojekteissa, joissa selvitetään musiikki- ja liikuntatoiminnan vaikutuksia päiväkoti-ikäisten lasten kehitykseen sekä suomalaisten rehtoreiden työhyvinvointia.

Tanja Linnavalli

I am a University Lecturer with interest in development, learning, and boosting them with music and other arts-based interventions. I am also interested in studying how the position of music could be improved in teacher education and in schools. I am teaching at the Swedish class teacher education in the Faculty of Educational Sciences.

Olen yliopistonlehtori, joka on kiinnostunut kehityksestä, oppimisesta ja niiden edistämisestä musiikin ja muiden taidepohjaisten interventioiden avulla. Olen myös kiinnostunut tutkimaan, miten musiikin asemaa voitaisiin parantaa opettajankoulutuksessa ja kouluissa. Opetan Kasvatustieteellisen Tiedekunnan ruotsinkielisessä luokanopettajakoulutuksessa.

Jag är universitetslektor med intresse för utveckling, lärande och hur man kan främja detta med hjälp av musik och andra konstbaserade interventioner. Jag är också intresserad av att studera hur musikens ställning kan förbättras inom lärarutbildningen och i skolan. Jag undervisar på den svenska klasslärarutbildningen vid Pedagogiska fakulteten.

Xiazhen Liu

I am a doctoral researcher studying the impact of music on foreign language acquisition. My research focuses on exploring the effectiveness of music-based interventions on Finnish children learning Chinese.

我的博士项目主要研究音乐对外语学习的影响。研究焦点是探索以音乐为基础的教学是否能够促进芬兰儿童的中文学习。

Emilia Makkonen

I am a doctoral researcher studying phenomena connected to stress. I am interested to find out how music is used in mood regulation, and how it is linked with the experience of stress.

Olen väitöskirjatutkija ja tutkimukseni koskee stressiä ja siihen kytkeytyviä ilmiöitä. Olen kiinnostunut siitä, miten musiikkia käytetään mielialan säätelyyn ja miten se on yhteydessä koettuun stressiin.

Peixin Nie

I am a doctoral student studying in the effect of music training on children’s cognitive function and the interaction between music and language. I’m also interested in investigating whether music experience can help with dyslexia and reading skills.

我的研究兴趣主要是音乐训练对认知功能和记忆的迁移效应,以及母语语言对这种迁移效应的影响。此外,我还对音乐经验能否帮助阅读障碍或者阅读能力的研究感兴趣。

Aleksi Ojala

I am a university lecturer in Music Didactics at the Faculty of Education of the University of Helsinki (Doctor of Music, Master of Education). I am interested in exploring ways of working that promote learners' musical agency and creativity. My other research interests include blended learning, design-based research, educational technology and sustainability education through the arts.

Olen Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan Musiikin didaktiikan yliopistonlehtori (MuT, KM), oppikirjailija, lauluntekijä ja artisti. Olen ollut kiinnostunut oppijan omaa musiikillista toimijuutta ja luovuutta edistävien työtapojen tutkimisesta. Muut tutkimusintressit liittyvät mm. sulautuvaan oppimiseen, kehittämistutkimukseen, opetusteknologiaan sekä taiteiden avulla toteutettavaan kestävyyskasvatukseen.

Ita Puusepp

I am currently working as a postdoctoral researcher at the Faculty of Educational Sciences of the University of Helsinki. I am primarily interested in motivation in the educational context – how our beliefs about our abilities, perceived value of learning activities, and perceptions of our environment shape our behavior, learning success, and well-being in educational contexts.   

Ma töötan hetkel järeldoktorantuuris Helsingi Ülikooli kasvatusteaduskonnas. Minu peamiseks huviks on motivatsioon õpikontekstis – kuidas meie uskumused meie võimekuse kohta, õppetegevuse tajutud väärtus ja keskkond kujundavad meie käitumist, õpitulemusi ja heaolu õpikontekstis.

Anni Tolvanen

My background is in music pedagogy and social psychology. In my doctoral research I am interested in combining aspects of social interaction and music listening into studying the willingness to communicate in a foreign language. 

Olen koulutukseltani musiikkipedagogi (YAMK) ja sosiaalipsykologi (VTM). Väitöstutkimuksessani paneudun korkeakouluopiskelijoiden vieraan kielen käyttämisen motivaatioon ja siihen, kuinka tähän voivat vaikuttaa akateemiset emootiot, sosiaalinen vuorovaikutus ja musiikin kuuntelu. 

Karun Verma

I work in the Faculty of Educational Sciences as a technical assistant. I am responsible for the production of two podcasts (Brain, Music & Learning and Opettajan ilta). I have graduated with a BA degree from art studies program with a major in musicology.

Työskentelen kasvatustieteellisessä tiedekunnassa teknisenä avustajana. Vastaan kahden podcastin (Brain, Music & Learning sekä Opettajan ilta) tuottamisesta ja teknisestä toteutuksesta. Olen koulutukseltani humanististen tieteiden kandidaatti (HuK) taiteiden tutkimuksen koulutusohjelmasta pääaineenani musiikkitiede.

Iiris Virtasalo

I am a doctoral researcher, and my research interests are related to wellbeing at work, stress management and the use of music to support wellbeing. I am particularly interested in the well-being of school principals and supporting their coping.

Olen väitöskirjatutkija, ja tutkimuskohteeni liittyvät työhyvinvointiin, stressin hallintaan ja musiikin käyttöön hyvinvoinnin tukena. Olen erityisen kiinnostunut koulujen rehtoreiden hyvinvoinnista ja heidän jaksamisensa tukemisesta.

Ying Yang

I work as a project planner on two projects about music and foreign language learning: Fun Chinese and VOIKO (Voimavaraistava ja Inklusiivinen Kielen Oppiminen/Empowering and Inclusive Language Learning). I am experienced in interdisciplinary teaching, language teaching, and instructional design. I am interested in bridging the gap between neuroscience research and classroom practice.

我在两个关于音乐和语言学习的项目中担任项目专员。我具有跨学科教学, 语言教学及教学设计经验,对将脑科学研究的成果应用于课堂实践感兴趣。

Guoying Zhao

I received the Ph.D. degree in computer science from the Chinese Academy of Sciences, Beijing, China, in 2005. She is currently an Academy Professor and full Professor (tenured in 2017) with University of Oulu. She is also a visiting professor with Aalto University. She is a member of Academia Europaea, a member of Finnish Academy of Sciences and Letters, IEEE Fellow, IAPR Fellow and ELLIS Fellow. She has authored or co-authored more than 350 papers in journals and conferences with 31180+ citations in Google Scholar and h-index 86. She is Associate Editor-in-Chief for Computer Vision and Image Understanding (CVIU) and general co-chair for ACII 2025, was tutorial chair for ICPR 2024, panel chair for FG 2023, publicity chair of SCIA 2022 and FG 2018 and program co-chair for ACM International Conference on Multimodal Interaction (ICMI 2021). She has served as area chairs for many conferences and associate editor for IEEE Trans. on Multimedia, Pattern Recognition, IEEE Trans. on Circuits and Systems for Video Technology, Image and Vision Computing and Frontiers in Psychology Journals. Her current research interests include image and video representation, facial-expression and micro-expression recognition, emotional gesture analysis, affective computing, and biometrics. Her research has been reported by Finnish TV programs, newspapers and MIT Technology Review.