What would be more interesting than the neuroscience of music and learning? Hear more about the recent research and guests in Brain, Music and Learning research group with the hosts Mari Tervaniemi and Minna Huotilainen.
At the end of the workweek, Professor Minna Huotilainen invites teachers to talk about things happening in school and related research. This podcast is in Finnish.
Tutkimusjohtaja Mari Tervaniemi kertoo tässä lyhyessä Musiikit ja ammatit -podcastin jaksossa omaa taustastaan ja innostuksestaan haastatella musiikin alan innovatiivisimpia osaajia. Lisää luvassa sarjan päätösjaksossa!
---
Simo-Pekka Tiainen, musiikin sekatyöläinen Kiteeltä, aloitti uransa jo nuorena katsellen ja kuunnellen maailmaa rumpusetin takaa. Sittemmin, monen mutkan ja sattuman kautta, hän löysi steelpanin eli karibialaislähtöiset tynnyreistä valmistettavat ”pannut”. Mutkista, sattumuksista ja pannuista lisää tässä jaksossa!
Jaksossa kuultavat musiikit: Bändi: Steely Wonder. Albumi: Kitee-Brazil. Kappaleet: ”Kevättä Ilmassa”, ”Kesäillan Idylli”, ”Pohjois-Karajala”.
---
Helmi Järviluoma, Pohjois-Pohjanmaalta kotoisin oleva professori emerita Itä-Suomen yliopistosta, päätyi musiikkitieteen ja kulttuurintutkimuksen pariin monipuolisten opintojensa ja soittoharrastuksensa siivittämänä. Äänimaisemat valikoituivat hänen omimmaksi tutkimusalakseen. Mitä ne ovat ja miten niitä tutkitaan?
Jaksossa kuultavat musiikit: Tekijä: Suomen Akustisen Ekologian Seura. Kokoelma: Sata suomalaista äänimaisemaa. Ääniraidat: ”Ajometsästystä Suomussalmella”, ”Salpausselkä”, ”Rongankadun kiinalainen”, ”Sade pärekatolle”. Tekijä: Suomen Akustisen Ekologian Seura. Kokoelma: Acoustic Environments in Change. Ääniraidat: “Lesconil – Washing and eating mussels”, “Lesconil – Playing galoche”, “Lesconil – Fish auction at Lesconil harbour”.
---
Musiikin lisensiaatti Erja Joukamo-Ampuja toimii Sibelius-Akatemiassa käyrätorven soiton lehtorina ja on myös erittäin kokenut orkesteri- ja yhtyesoittaja. Näiden ohessa hän kouluttaa klassisen musiikin huippuosaajia improvisoimaan eli jättämään nuotit sivuun ja luomaan musiikkia hetkessä. Miksi ja miten tämä tapahtuu?
Jaksossa kuultu musiikki: Kappale: Aino Koskela: ”Höristää korviaan”. Soittaja: Erja Joukamo-Ampuja. Live-konserttitaltiointi, Luxembourg 2007.
---
Tuomas Törmin voit löytää antamassa viulutunteja, yläkoulun musiikkitunteja, vetämässä orkesteriharjoituksia tai uppoutuneena esiintymiseen. Tai sovittamasta/säveltämästä opiskelijaorkesterille sopivan haastavaa soittamista. Haastattelu tehtiin Lohjan musiikkikurssin aikana – siellä hän on johtajana. Mistä energiaa riittää ja luovuutta pulppuaa?
Jaksossa kuultu musiikki: Lohjan musiikkikurssi 2025, päätöskonsertti.
---
Ninni Poijärvi toimii free lancer muusikkona yhdistäen arjessaan esiintymisen ja uuden musiikin luomisen säveltäen ja sanoittaen. Taustalta löytyy lapsuuden koti, jossa musiikki oli osa koko perheen arkea. Ninnin monipuolisesta muusikkoudesta löydät monia musiikin genrejä ja soittimia – laulu on kuitenkin hänen läheisin ”soittimensa”. Millainen polku tähän päivään hänellä on ollut? Tule seuraamme Lohjan musiikkikurssin maisemiin!
Jaksossa kuultavat musiikit: Artisti: Ninni Poijärvi. Albumi: Ikimetsä. Kappaleet: ”Ystävyys”, ”Pikku Tuuli”. Albumi: Ääriviivat. Kappale: Ääriviivat.
---
Anssi Klapuri väitteli tekniikan tohtoriksi Tampereen yliopistosta (silloisesta Tampereen teknisestä korkeakoulusta) ja olisi hyvin voinut jatkaa lupaavasti alkanutta akateemista uraansa. Hän siirtyi kuitenkin yritysmaailmaan kehittämään soittamaan oppimisen etänä toteutettavia palveluja tamperelaislähtöisessä yrityksessä Yousician. Tähän kimmokkeena saattoi toimia omaehtoinen soittamaan opettelu. Haluatko kuulla tästä lisää?
Jaksossa kuultu musiikki: Artisti: Miles Davis, Wayne Shorter, Bennie Maupin, John McLaughlin, Chick Corea, Joe Zawinul, Dave Holland, Harvey Brooks. Albumi: Bitches Brew. Kappale: Spanish Key.
---
Matti Nives valmistui englannin kieli pääaineenaan maisteriksi Jyväskylän yliopistosta, mutta on sittemmin toiminut musiikin alalla tapahtuma- ja levytuottajana, radiotoimittajana ja kirjoittajana. Hänen asiantuntemuksessaan yhdistyy monta musiikillista genreä ja tiedonhankintatapaa aitoon yrittäjähenkeen. Omasta musiikkiharrastuksesta tämäkin lähti mutta kuinka?
Jaksossa kuultu musiikki: Yhtye: Joona Toivanen Trio. Albumi: Gravity. Kappaleet: ”Gravity”, ”Static Model”, ”Infinite Fields”, “Zero Gravity”.
---
Inka Rantakallio, maisteri uskontotieteestä ja tohtori musiikkitieteestä, tutkimuskohteena molemmissa räp/hiphop eri muodoissaan. Innovatiivista? Kyllä! Räp tutkimuskohteena vain Suomessa? Ei! Kokeneen luennoitsijan ottein Inka kertoo sujuvasanaisesti mistä räpissä/hiphopissa onkaan kyse ja myös siitä, mikä häntä tutkimuksessa seuraavaksi kiehtoo. linkki
Jaksossa kuultu musiikki: 90’s old school type beat (Pixabay)
---
Markku Kaikkonen on soittaja, opettaja ja musiikkiopiston johtaja – näiden roolien keskittymisessä yhteen henkilöön ei ole mitään kovin harvinaista. Mutta kun tässä jaksossa kuullaan, että hän on ns. erilaisten oppijoiden musiikkiopiston perustaja ja johtaja, ollaan todellisten oppimisen ja opettamisen innovaatioiden kanssa tekemisissä. Ketä hänen oppilaansa ovat? Mitä he soittavat? Miten he oppivat?
Jaksossa kuultu musiikki: Artisti: Marlo. Kappaleet: Jos mulla ois rahaa, Reggae.
---
Lauri Väkevä on taito- ja taideaineiden didaktiikan professori Helsingin yliopistossa. Aiemmin hän on työskennellyt mm. lehtorina, professorina ja vararehtorina Taideyliopistossa ja tutkijana Oulun yliopistossa. Valmiin musiikin valitsemisen sijaan Lauri teki haastattelun teemojen perusteella oman biisinsä hyödyntäen sanoituksessa ChatGPT.tä, säveltämisessä Sunoa ja miksauksessa Logic Prota. Miten Lauri on tällaiseen monialaisuuteen päätynyt? Mitä tekoäly voi tuoda musiikkielämään? Miksi tarvitsemme kriittisen tekoälypedagogiikan kehittämistä – tai ylipäänsä akateemista opiskelua?
Jaksossa kuultu musiikki: Artisti: Larry Strong. Kappale: Mama Said (Music Doesn't Pay). Musiikki tehty tekoälyllä.
---
Laura Ginström on psykologi, muusikko ja tutkija – kaikkea tätä samassa persoonassa! Tässä jaksossa kuulemme hänen asiantuntemuksestaan useilla osaamisaloilla ja navigoinnistaan eri roolien välillä. Keskustelu painottuu graduun pohjautuvaan tutkimukseen, jossa Laura selvitti ansiokkaasti yhteyksiä musiikillisten ja liikunnallisten aktiviteettien välillä. Löytyikö yhteyksiä terveyteen?
Jaksossa kuultu musiikki: Esittäjä: Somnium Ensemble, johtaa Tatu Erkkilä Kappale: Sävel (op. 29b, nr. 1) Säveltäjä: Toivo Kuula.
-
Miikka Peltomaa, musiikkilääketieteen erikoislääkäri, on muusikkojen tuki ja turva mm. Helsingin Musiikkitalon Muusikkopoliklinikalla. Musiikkilääketiede kuulostaa luonnolliselta ja hyvin tarpeelliselta osalta muusikkojen ammattitaidon ylläpitoa, mutta näin ei suinkaan ole aina ollut. Mitä ja miksi musiikkilääketiede parantaa ja ennalta ehkäisee nykypäivänä? Peltomaa on myös aktiivinen musiikin amatööri, kuorolaulaja, poikakuorolaisesta moniin kamari- ja suurkuoroihin kulkenut yhtyelaulaja. Peltomaan musiikkivalinnat palautuvat poikakuoro Cantores Minoreksen Johannes-passioon poikasopraanona ja Suomalaisen kamarikuoron levytyksiin Heikki Sarmannon yhtyeen kanssa.
Jaksossa kuultu musiikki: Heikki Sarmanto: Pohjoisia kuvia: II Nocturne (Ruislinnun laulu korvissani).
Children's EEG measurements introduced by Professor Minna Huotilainen. The video is in Finnish and includes English subtitles.
Music teacher Pirita Mikkonen from Länsi-Uusimaa Music Institute introduces music play school. The video is in Finnish and includes English subtitles.
Dr. Hanna Poikonen, together with Laurel Trainor and Mari Tervaniemi, collected EEG data from the theater audience at the LIVELab of McMaster University when the audience watched a live dance duet. The video is in English with English subtitles.
Dr. Hanna Poikonen, together with Laurel Trainor and Mari Tervaniemi, published recently an EEG paper about dance. The video is in English with English subtitles.
Minna Huotilainen ja Leeni Peltonen: Tunne aivosi. Otava, 2017. ISBN 978-951-1-30429-6.
Minna Huotilainen ja Katri Saarikivi: Aivot työssä. Otava, 2018. ISBN 978-951-1-31815-6.
Minna Huotilainen ja Mona Moisala: Keskittymiskyvyn elvytysopas. Tuuma-kustannus, 2018. ISBN 978-952-451-865-9.
Minna Huotilainen: Näin aivot oppivat. PS-kustannus, 2019. ISBN 978-952-451-885-7.
Minna Huotilainen ja Leeni Peltonen: Uuden ajan muistikirja. Otava, 2020.
Minna Huotilainen, Leeni Peltonen, Silja Vahtokari ja Helmi Uusitalo: Uni ja unettomuus - näe nukkuminen uusin silmin. Otava, 2022.
’Brain, Music and Learning’ group wonderfully combines three interesting and complementary aspects, which together provide not only a unique combination, but also deepen each other and open many views to numerous different disciplines and subdisciplines. Brain research and neurosciences are developing rapidly with sophisticated methodologies. We are also facing challenges in development, learning and studying from early childhood education and care to adult education. Music has been identified as one of the key factors in enhancing development and learning while, e.g., building connections between different areas and functions in the brain.
In BML group I have had a privilege to listen presentations of insightful studies and overviews of some particular topic or area, and participate in discussions to learn more and to reflect my views and questions with those of others. People participating the group have varied backgrounds both in education and in research interests. My background is in cultural anthropology as well as in educational and health sciences, which makes it fascinating to discuss with people from same or e.g., logopedics, medicine and psychology background. Variety of backgrounds enables to find unexpected and surprising views and questions, and to dive deep and find transdisciplinary views in respect of studies discussed.
I have enjoyed especially when some totally new topic or approach to the study discussed has been suggested. The experience participants have makes it possible to take different kind of stances and go further beyond what has been so far done both in a particular study and also wider in the field.