Om projektet

Tidigt lärande för framtiden (FutureLearn) stärker kopplingen mellan praxis och teori.

Projektet förtätar sambandet mellan undervisning, forskning och praxis inom småbarnspedagogiken. Den teoretiska bakgrunden för FutureLearn är praxisrelaterad forskning och den translationala vetenskapstraditionen, som syftar på att översätta forskningsrön till praktisk verksamhet, men också att lyfta upp praxis till att generera ny teoretisk kunskap. Kunskapsproduktionen sker således i en dubbelriktad växelverkan mellan undervisning, forskning och praxis.  

Verksamhet inom FutureLearn

Studenterna samarbetar mera med daghemmen under sina studier

Helsingfors universitet samarbetar med Stiftelsen Sedmigradsky kring en unik satsning där forskningsbaserad kunskap och kvalitativ småbarnspedagogisk daghemsverksamhet samverkar i vardagen. Denna satsning syftar till att skapa en dynamisk och interaktiv miljö där både teoretisk och praktisk kunskap kan utvecklas och tillämpas. Genom att kombinera akademisk forskning med praktisk erfarenhet strävar man efter att förbättra kvaliteten på småbarnspedagogiken och bidra till en hållbar utveckling inom området. Detta initiativ är ett led i universitetets strävan att stärka kopplingen mellan forskning och praktik, samt att erbjuda studenterna en djupare förståelse för hur teoretiska kunskaper kan omsättas i praktiken.

  • Studerande vid utbildningen i småbarnspedagogik får möjlighet att observera, planera och delta i den småbarnspedagogiska verksamheten på stiftelsens daghem som en del av studierna. Det integrerade samarbetet erbjuder studenterna och forskarna vid universitetet en betydelsefull koppling till en genuin daghemsmiljö. Detta sker inom ramen för bestämda kurser genom deltagande observation och små uppgifter som hör till kursen.

Daghemmen tar emot forskarlärare som extra resurs 

Daghemmen tar enligt särskild överenskommelse emot forskarlärare som resurs i kortare (ca 4-6 månader) och längre (ca 9-12 månader) perioder. Dessa forskarlärare bidrar med sin expertis och erfarenhet till att utveckla och förbättra den pedagogiska verksamheten på daghemmen. Forskarläraren utvecklar tillsammans med personalen nya sätt att jobba som resulterar i en hållbar förändring av verksamheten inom enheten. Genom att arbeta nära den befintliga personalen kan forskarlärarna identifiera områden som kan förbättras och införa innovativa metoder och strategier som stärker den pedagogiska kvaliteten.

Denna samverkan resulterar i forsknings- och praxisbaserade modeller som kan spridas till andra enheter och organisationer. Genom att dokumentera och analysera de framsteg och förändringar som sker inom ramen för detta samarbete, kan man skapa modeller och riktlinjer som kan användas som förebilder för andra daghem och pedagogiska institutioner. På så sätt bidrar samarbetet mellan Helsingfors universitet och Stiftelsen Sedmigradsky inte bara till att förbättra den specifika verksamheten, utan också till att höja standarden för småbarnspedagogik på en bredare front. Detta initiativ visar på vikten av samarbete mellan akademi och praktik för att skapa en positiv och hållbar utveckling inom utbildningssektorn.

Samarbetspartners