Men i större uträckning är det också en jämlikhetsfråga. Då det finns stora variationer på behörighetsnivån bland personalen leder det här till att kvaliteten inom småbarnspedagogiken varierar. Det säger Stiftelsen Sedmigradskys verkställande direktör Anna-Christina Martin.
Samarbetet mellan Helsingfors universitet och stiftelsen Sedmigradsky har pågått i snart två år och får fortsättning. Samarbetet har tre tyngdpunktsområden; specialpedagogisk kompetensutveckling, ledarskap och den tidiga pedagogiken för småbarn mellan 1–3 år. Enligt professor Kalland är särskilt den tidiga pedagogiken ett ämne som behöver få mer uppmärksamhet och ett högre anseende.
– Forskning visar att de första 1000 dagarna är särskilt viktiga i ett barns liv och därför är det viktigt att satsa på pedagogiken för den här tiden. Att kombinera omsorg och lärande för barn i den här åldern ställer höga krav på personalens kompetens, särskilt då det gäller att stöda barnens emotionella trygghet, språk och begreppsbildning.