Under SAGA-stunderna har barnen stötts i språkinlärningen genom att använda känslokort och leksaker som stöd. Sammankopplingen av ord, bild och föremål stöder symboliseringsförmågan, dvs hur ord och begrepp relaterar till föremålet, tanken eller känslan. Känslokorten påminner om att uppmärksamma de olika känslorna i berättelsen, och underlättar diskussionen om koppling mellan ord och känslor, och mellan beteende och inre känslor. Till exempel är skratt eller tårar baserade på en känsla, som glädje eller sorg. Leksakerna, som används under SAGA-stunderna uppmuntrar till lek efter läsningen och gör det möjligt för barnen att återberätta berättelsen, och att föreställa sig vad som kan hända efter att boken är slut.
Förändringar som föräldrarna har märkt hos sina barn under pilotstudien är till exempel att de i högre grad använder ord som beskriver känslor och har förmåga att känna igen känslorna bakom yttre reaktioner. Om ett barn benämner känslan ”bebis ledsen” då ett annat barn gråter, har barnet hittat känslan bakom det yttre beteende.
På den småbarnspedagogiska enheten där pilotstudien genomförts, uppges att SAGA-stunderna är högt uppskattade av barnen, de kommer ivrigt till läshörnan när det är deras tur för SAGA-stund. Användningen av känslo-ord har generellt ökat och intresset för att läsa böcker är högt.
Pilotstudien utgör första fasen av SAGA för småttingar interventionen, vars forskning inleds under hösten 2025.