Forskningsprojektet “SAGA för småttingar”- Stöd för barns språkliga och socioemotionella utveckling inom småbarnspedagogiken, anpassar SAGA-modellen för små barn 0–2 år inom småbarnspedagogiken och i samarbete med vårdnadshavare. Pilotstudien innebär den första fasen av projektet, där målet är att utveckla utbildning för personal, material som känslokort och dialogkort samt samarbetet med vårdnadshavarna. Resultatet från pilotstudien används som utgångspunkt för den andra fasen av projektet, som startar senare under 2025.
Utgångspunkt för forskningsprojektet
Barnets första tusen dagar är den viktigaste perioden i barnets utveckling. Inom småbarnspedagogiken handlar det om att helheten omsorg och lärande ställer särskilt höga krav på den pedagogiska kvaliteten, och på personalens kompetens att stöda barnens emotionella trygghet, språk, begreppsbildning och utforskande lärande. SAGA för småttingar utvecklar modellen att användas för stärkande av identifiering och namngivning av känslor i smågrupper, för att stöda personalens pedagogiska omsorgs- och relationskompetens, samt för att stöda föräldrarnas förståelse för betydelsen av läsning av bilderböcker med barnen. Utgångspunkten är att interaktiv läsning:
- stärker barns språkutveckling och identifiering av känslor
- stärker relationen mellan barn och föräldrar/personalen inom småbarnspedagogik
Pilotprojektet utgör testning av systematisk läsning enligt SAGA-modellen, utveckling av material och utbildning, samt inverkan på språkutveckling och relationer.
SAGA för småttingar stöder barns språkutveckling med fokus på barnens känslospråk. Interaktivläsning enligt SAGA-modellen stöder också barnens socioemotionella utveckling. SAGA för småttingar involverar vårdnadshavarna i projektet med för att erbjuda modell för en lugnare vardag med närvaro, gemensamma stunder och högläsning. För detta utvecklas under pilotstudien en modell för samarbete med vårdandshavare.
Utbildningar i SAGA-modellen och mentaliseringsteori erbjuds för tillfället som nätutbildning på finska, Tarinat tuovat yhteen och svenskspråkig utbildning startar på hösten 2025.
Forskningsprojektet finansieras av Svenska kulturfonden och leds av Mirjam Kalland.