Helsingfors universitet erbjuder språkstödda grundstudier i småbarnspedagogik (KIVAPE). Studierna riktar sig till högskolebehöriga invandrare som är intresserade av att arbeta inom småbarnspedagogiken. Utgångsnivån för finska bör vara på B1-nivå.
De språkstödda grundstudierna i småbarnspedagogik ger i sig inte behörighet att bli lärare inom småbarnspedagogiken. Studentens mål är att efter avslutade grundstudier söka till en utbildning som leder till behörighet som lärare inom småbarnspedagogiken. Grundstudierna ingår i examensstudierna för lärare inom småbarnspedagogiken och förkortar den tid som krävs för att ta examen. I de språkstödda grundstudierna i småbarnspedagogik ingår grundstudier i småbarnspedagogik om 25 studiepoäng (sp) samt utbildning i finska och personlig handledning om sammanlagt 20 studiepoäng. All undervisning och handledning sker språkstött och språkmedvetet på finska.
Information:
På den här språkstödda kompetensvägen kan studenten genomföra det första årets studier för en socionomexamen inom småbarnspedagogik. Undervisningen sker på finska och engelska, så att finskans andel ökar efterhand. Efter avslutade studier kan studenten ansöka separat om att bli examensstuderande, om målet är att bli behörig socionom inom småbarnspedagogik.
De språkstödda kompetensvägarna inom företagsekonomi erbjuder invandrare studier i företagsekonomi på finska. I den språkstödda utbildningen i personalledning ingår studier i företagsekonomi med inriktning på personalledning, studier i finska på S2-nivå samt karriärvägledning. Syftet med utbildningen är att göra det lättare att få anställning inom företagsledning, i och med att branschkunnandet och kunskaperna i finska utvecklas under studierna.
Närmare information på
De språkstödda kompetensvägarna inom företagsekonomi erbjuder invandrare studier i företagsekonomi på finska. I den språkstödda utbildningen inom marknadsföring ingår studier i företagsekonomi med inriktning på marknadsföring, studier i finska på S2-nivå samt karriärvägledning.
Syftet med utbildningen är att göra det lättare att få anställning inom företagsledning, i och med att utbildningen utvecklar branschkunnandet kunskaperna i finska.
Läs mer på
Utbildningen syftar till att utveckla en modell för att integrera tekniska studier på engelska och språkstudier i finska. Målet är att stärka språkkunskaperna hos examensstuderandena, så att deras förutsättningar att hitta arbete i Finland efter utbildningen förbättras. Deltagarna är examensstuderanden vid kandidatprogrammet Bachelor of Science and Technology som inte behöver ha några kunskaper i finska i början av projektet (utgångsnivå 0-A1).
Utöver utbildningarna inom projektet skapar vi modeller för samarbete mellan organisationer som ska bidra till ökad användning av språkmedveten pedagogik. Målgruppen är utbildningsanordnare runt om i Finland.