Målet med Automuntlig svenska-projektet är att utreda hur man med hjälp av digitala verktyg kan öva och automatiskt bedöma tal på främmande språk eller andraspråk. I det tidigare forskningsprojektet (DigiTala 2019-2023) utvecklades en prototyp av ett digitalt verktyg för bedömning av talad svenska eller finska. Prototypen kommer vidareutvecklas i detta projekt.
För projektet ger myndiga gymnasiestuderanden som avlagt studentprovet i medellång svenska ett kort talprov som bedöms av språkexperter i svenska. Det digitala verktyget utvecklas med hjälp av dessa bedömningar.
Det digitala verktyget för automatisk bedömning av tal är också ett användbart verktyg för lärare. De studerande kan också använda verktyget för självständig övning av tal genom att talproven bedöms automatiskt.
DigiTala-projektet (finansierat av Finlands Akademi 2019–2023) undersökte automatisk bedömning av andraspråkstal (ASA). Projektet utvecklade ett Moodle-verktyg för automatisk bedömning av muntliga språkkunskaper hos gymnasiestuderanden som studerar finska eller svenska som andra inhemska språk.
Ny språkteknologi skapas och utnyttjas i projektet av experter i pedagogik, teknik och fonetik från Helsingfors universitet, Aalto-universitetet och Jyväskylä universitet. Läs mer på Ta kontakt.
DigiTala i praktiken - automatisk bedömning av tal som stöd för integrationen (DTA) är ett projekt som genomförs i samarbete mellan Helsingfors universitet, Jyväskylä universitet och Aalto-universitet. Det centrala målet med DTA-projektet är att förbättra den automatiska bedömningen (ASA) av talad L2-finska och att göra den automatiska bedömningen av tal lämplig för ett nytt syfte, nämligen integrationsutbildningen. Målet med projektet är att utveckla en mobilapplikation som automatiskt bedömer tal i L2-finska och ger respons till den studerande.
AASIS (på engelska) (Automatic assessment of spoken interaction in second language) grundar sig på resultaten och erfarenheterna från det tidigare DigiTala-projektet. I DigiTala utvecklade vi ett bedömningsverktyg som baserade sig på automatisk taligenkänning och bedömning. Verktyget gav också automatisk respons till svenska och finska inlärare.
Förutom redan mätbara talegenskaper (till exempel utförande av uppgifter, uttal, flyt, omfattning och noggrannhet) studerar AASIS-projektet även ljud/läte och kroppsspråk (prosodiska och icke-verbala ledtrådar, till exempel ansiktsuttryck, gester, huvudrörelser, tystnad, tala i mun på varandra, turtagning). I AASIS-projektet videoinspelas det insamlade materialet eftersom vi fokuserar på inlärarnas muntliga interaktion i dialoguppgifterna.