Målet med Automuntlig svenska-projektet är att utreda hur man med hjälp av digitala verktyg kan öva och automatiskt bedöma tal på främmande språk eller andraspråk. I det tidigare forskningsprojektet (
För projektet ger myndiga gymnasiestuderanden som avlagt studentprovet i medellång svenska ett kort talprov som bedöms av språkexperter i svenska. Det digitala verktyget utvecklas med hjälp av dessa bedömningar.
Det digitala verktyget för automatisk bedömning av tal är också ett användbart verktyg för lärare. De studerande kan också använda verktyget för självständig övning av tal genom att talproven bedöms automatiskt.
Ny språkteknologi skapas och utnyttjas i projektet av experter i pedagogik, teknik och fonetik från Helsingfors universitet, Aalto-universitetet och Jyväskylä universitet. Läs mer på
Förutom redan mätbara talegenskaper (till exempel utförande av uppgifter, uttal, flyt, omfattning och noggrannhet) studerar AASIS-projektet även ljud/läte och kroppsspråk (prosodiska och icke-verbala ledtrådar, till exempel ansiktsuttryck, gester, huvudrörelser, tystnad, tala i mun på varandra, turtagning). I AASIS-projektet videoinspelas det insamlade materialet eftersom vi fokuserar på inlärarnas muntliga interaktion i dialoguppgifterna.