Academic Career Planning and Leadership (ACLA)

ACLA (Academic Career Planning and Leadership) är en mångvetenskaplig kurs, planerad för forskardoktorer som stöd för karriärplanering, säkerställande av projektfinansiering och uppbyggnad av en forskningsgrupp.

ACLA-kursen riktar sig till forskardoktorer som är i det inledande skedet av sin självständiga forskningskarriär och funderar på att bygga upp en egen forskningsgrupp. Kursen hjälper dig att

  • föreställa dig och utveckla din egen karriärbana för de kommande fem åren
  • planera hur du bygger upp en egen forskningsgrupp och lär dig akademiskt ledarskap 
  • kartlägga möjligheter och tidsplaner för forskningsfinansiering
  • bygga mångvetenskapliga nätverk inom Helsingfors universitet
  • till fullo utnyttja Helsingfors universitets forskningsservice och forskningsinfrastruktur.

Vi diskuterar karriärplanering och karriärbanor, strategisk kartläggning av forskningshorisonter, möjligheter och utmaningar kring finansiering, uppbyggnad och ledning av en forskningsgrupp, projekthantering, frågor kring samhälleligt genomslag och publiceringsstrategier, datahantering och forskningsetik. Gästtalare förenar dessa praktiska frågor med diskussion om de mer omfattande tematiska horisonterna inom humaniora och samhällsvetenskaper, såsom välbefinnande, utmaningar kring klimatförändringen, dataficering, säkerhet och kulturell interaktion. Vi erbjuder en konstruktiv, interdisciplinär arbetsmiljö och en bredd av sakkunskap som stöd för ditt arbete.

För mer information, kontakta Risto Kunelius risto.kunelius@helsinki.fi eller Pekka Mäkelä pekka.makela@helsinki.fi.

Tidigare erfarenheter från kursen

Läsåret 2022–2023

Adriana Luna-Fabritius (doktor, vice ordförande för European Society for the History of Political Thought) ansåg ACLA vara en av de nyttigaste kurserna hon tagit vid Helsingfors universitet. Läs fler erfarenheter av kursen 2022–2023 och en resa till Bryssel (sidan är på engelska).

Det bästa var att vara i kontakt med kursledarna och lära oss mer om möjligheterna kring ansökningar som vi kan göra, och om hur vi kan leda våra egna projekt.

Läsåret 2021–2022

Universitetsforskare Eljas Oksanen säger att kursen var nyttig för att få information om en akademisk karriär, kollegialt stöd från andra forskare som är i början av sin karriär, och en känsla av gemenskap. Läs mer om Oksanens upplevelser från kursen 2021–2022 (sidan är på engelska.

 

Alla talare berättade öppet om sina personliga erfarenheter, och det är den värdefullaste informationen man kan få.

Läsåret 2020–2021

Kursen arrangerades för första gången läsåret 2020–2021. Läs mer om erfarenheterna från kursen här (sidan är på finska).

Att vara en mycket bra forskare betyder inte automatiskt att du är en bra ledare för en forskningsgrupp.