Studenten Topelius i Helsingfors

Sagofarbror Topelius, bekant för alla finländare, vaknar till liv i Universitetsmuseet i november. Kom för att höra om Topelius studentliv, hur han fick sin Emilie och vilka laster sagofarbror hade som ung student. Och vad menade han när han kallade Helsingfors för en kyckling utan vingar och stjärt?

Topelius, som hade varit endast 15 år när han tog sin studentexamen, studerade olika ämnen vid Helsingfors universitet och var inte alltid entusiastisk över studierna. Topelius hade ibland mycket starka åsikter och kunde släppa loss riktigt ordentligt på fritiden, och eftersom har var en hopplös romantiker blev han förtjust i den ena vackra ungmön efter den andra.

Topelius älskade historia och traditioner, men han var också en tänkare före sin tid. Han förespråkade utbildningsmöjligheter för kvinnor och barnens rättigheter, försvarade naturvärden och främjade finska språkets ställning i samhället. Han är framför allt känd som sagoförfattare, men också för Boken om vårt land, Fältskärns berättelser och sina många dikter.

Helsingfors universitetsmuseum har producerat en pjäs för att hedra universitetets tidigare student, professor och rektor Zacharias Topelius med anledning av 200-årsjubileet av hans födelse. Pjäsen framförs av två skådespelare, trots att den har flera karaktärer. Skådespelare Kim Gustafsson förvandlas från en medelålders Topelius till Runeberg och till hemlärare Blank. I rollen som den unga Topelius och som Henrik Backman ses Antti Saarikallio (TeaK). Pjäsen är skriven av författare Virpi Hämeen-Anttila, regisserad av skådespelare Krista Putkonen-Örn och översatt av redaktör (SLS) Märtha Norrback.

Pjäsen är 45 minuter lång och framförs i Helsingfors universitetsmuseums lokaler (Fabiansgatan 33, 3 vån.).

Extra-föreställning på 201. födelsedagen av Topelius 14.1.2019 kl. 18.00 (på finska).

Biljetter 20/10 e (nedsatt pris för studenter, pensionärer och personalen vid Helsingfors universitet).

Beställ och köp biljetter här (öppnar sig i ett nyt fönster): http://www.lyyti.fi/reg/studenten_topelius_i_helsingfors

eller i universitetsmuseéts informationen (Fabiansgatan 33, 3:e vån.)

Ytterligare information: utställningschef, pjäsens producent Pia Vuorikoski (pia.vuorikoski@helsinki.fi), 050-415 6760.

Projektet har fått stöd av stiftelsen Niilo Helanderin säätiö.