Lahjoituksilla eläinlääketieteellinen tiedekunta voi satsata esimerkiksi uusimpaan tutkimusvälineistöön myös eläinsairaalassa. Oikeat ja modernit tutkimuslaitteistot ja –ympäristöt auttavat tutkimusta, opetusta ja eläinpotilaiden hoitoa. Tutkimusta voi tukea myös lahjoittamalla yleisesti tutkimuksen tueksi tai kohdentamalla lahjoituksensa tietylle alalle. Tiedekunta ja tutkimusryhmät päättävät lahjoitusvarojen käytöstä tavalla, joka parhaiten edistää toivottua tutkimusalaa: esimerkkeinä pienläimet, tuotantoeläimet tai hevoset.
Esimerkkejä lahjoituksista tutkimukselle ovat muun muassa
Sitoutuneet ja asiantuntevat opettajat ovat tärkeä osa eläinlääketieteen opintoja ja oppimista eläinsairaalassa: lahjoituksilla voikin tukea opiskelua kohdentamalla lahjoituksen esimerkiksi kliinisen opettajan tehtävään jollakin eläinsairaalan tutkimus- ja opetusaloista. Vuosittain eläinsairaalassa suorittaa eläinlääketieteen kandidaatin opintojaan merkittävä osa tiedekunnan kaikista opiskelijoista eri vuosikursseilta. Kaikki viidennen vuosikurssin opiskelijat (70 opiskelijaa) opiskelevat koko vuoden eri eläinsairaalan yksiköissä, ja myös päivystys kuuluu osaksi klinikkatyöskentelyä. Päivystyksen voi aloittaa jo neljännellä vuosikurssilla pieneläinsairaalassa, ja varsojen tehohoitoon keväisin voi osallistua valinnaisella kurssilla jo ensimmäisen ja toisen opiskeluvuoden aikana.
Eläinlääketieteellinen tiedekunta ja eläinsairaala kiinnostavat myös testamenttiaan tekeviä eläinlääketieteen ystäviä. Testamentissa on mahdollista muistaa tutkimusta ja opetusta testamentin tekijää kiinnostavalla alalla: sen voi ohjata niin tuotantoeläinten, hevosten kuin pieneläintenkin tutkimukseen – tai kohdentaa lahjoituksen vielä tarkemmin itseään kiinnostavalla tavalla. Kerromme mielellämme lisää vaihtoehdoista testamentin tekemisestä kiinnostuneille.
Helsingin yliopiston yliopistollinen eläinsairaala on eläinlääketieteellisen tiedekunnan osa. Kaikki lahjoitukset käytetään yliopistolain 2. §:n mukaisiin tehtäviin: opetukseen, tutkimukseen ja yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen. Yliopiston