Helsinki Incubators -mentori Soma Sarkar: “On tärkeää saada hyvä liiketoimintanäkökulma jo tuotteen rakentamisvaiheessa”

Soma Sarkar on päällikkö Nokia Cloud Networksilla ja yksi Helsingin yliopiston syväteknologiaan, tekoälyyn ja kestävyyteen keskittyvän NEXUS-yrityshautomo-ohjelman mentoreista. Sarkarin intohimo mentorina on menestyksekkäiden tiimien rakentaminen ja näiden ohjaaminen monimutkaisten haasteiden läpi. Kahden kunnioitetun yliopistoprofessorin lapsena Sarkarille kehittyi jo aikaisin luontainen uteliaisuus tieteitä kohtaan, mikä lopulta johti hänet uralle elektroniikan ja tietoliikenneteknologian parissa. “90-luvulla teknologia ei ollut vielä kaikkialla, kuten nykyään, mutta tietoliikenneviestintä herätti silti kiinnostukseni lupaavana alana, ja koodauksen pariin sukeltaminen tuntui oikealta valinnalta. Näin aloitin urani televiestintäohjelmien parissa”, Sarkar muistelee.

Ennen ryhtymistään mentoriksi Helsinki Incubatorsille Sarkar toimi yritysvalmentajana ja mentorina Nokialle sekä Suomen Mentorit ry:lle. Helsinki Incubators -toiminnassa mukana oleminen on ollut Sarkarille antoisaa yritysideoiden monimuotoisuuden ansiosta. Hän kertoo päässeensä perehtymään moniin hänelle aiemmin tuntemattomiin aloihin. “Nokialla yritämme ratkaista ongelmia ja kehittää tietoverkostoteknologiaa. Mutta yliopistolla mentoroimani yritysideat ovat kattaneet muun muassa elintarvike-, kiinteistö-, lääketiede- ja robotiikan aloja. Teknologia ja sen liitettävyys eri aihepiireihin on tärkeää huomata”, hän selittää.

Sarkarin kattavasta tietotaidosta huolimatta hän ei pelkää myöntää, jos ei tiedä jotain. Mentoroitavilla tiimeillä ei kuitenkaan ole syytä huoleen, sillä Sarkar on hyvin verkostoitunut muihin asiantuntijoihin, jotka ovat vain yhden puhelinsoiton tai sähköpostin päässä. “Luonnollisesti välillä on haasteita, joihin itsekin tarvitsen vahvistusta. Kerron tiimeilleni tämän ja yhdistän heidät ulkopuoliseen tiedonlähteeseen”, hän kertoo.

Mentoroitavien ihmisten monimuotoiset taustat, kokemukset ja näkökulmat ovat kehittäneet Sarkarin valmennus- ja mentorointitaitoja. “Kun kuuntelen heitä ja heidän kohtaamia haasteita, auttaa se minua miettimään miten itse käsittelisin vastaavanlaiset tilanteet ja mitä itse oppisin niistä kokemuksista. Mentorointi on minulle siis yhtä suuri oppimiskokemus kuin mentoroimilleni tiimeille”, hän toteaa.

Lopuksi Sarkar ylistää Helsinki Incubators -ohjelmien luomaa yhteisöä. “Ohjelmat luovat monimuotoisen ympäristön, joka tarjoaa mahdollisuuksia heille, jotka eivät välttämättä muuten pääsisi opiskelun aikana tutustumaan alan saloihin. Helsinki Incubators kuroo umpeen kuilua opiskelijoiden ja asiantuntijoiden välillä ja edistää kasvua”, hän sanoo.

Tämä on vain lyhyt tiivistelmä ja koko haastattelu on luettavissa englanniksi tästä!

Helsingin yliopiston yrityshautomo-ohjelmat, Helsinki Incubators, tarjoavat tukea ja mahdollisuuksia pääkaupunkiseudun rohkeille ajattelijoille, jotka ovat kiinnostuneita toteuttamaan unelmansa yrittäjyyden muodossa. Kiinnostaisiko sinua osallistua esi-hautomo- tai hautomotoimintaan? Lue lisää ja hae mukaan keväällä alkaviin hautomo-ohjelmiimme:

NEXUS — Kestäville ratkaisuille teknologiassa ja tekoälyssä. Hae 14. huhtikuuta mennessä!

Biosphere — Vaikuttavia ratkaisuja bio- ja kiertotalouteen. Hae 1. toukokuuta mennessä!

TREMOR — Yhteiskunnan, koulutuksen, hyvinvoinnin, yhteisöjen ja lainsäädännön pioneereille. Hae 17. huhtikuuta mennessä!