Oppimisen tuesta, palautteesta ja yhteenkuuluvuudesta syksyn e-Erikassa

e-Erika on kaikille avoin julkaisu, jossa käsitellään innostavasti ja yleistajuisesti kasvatukseen, opetukseen, koulutuksen arviointiin sekä opetukselliseen kuntoutukseen liittyviä tuoreita tutkimuksia ja selvityksiä.

Syksyn e-Erikaan on jälleen koottu monipuolisesti juttuja erityispedagogiikan ja koulutuksen arvioinnin teemoista. Saara Murto-Heiniö, Mari Saha ja Henri Pesonen käsittelevät inklusiivista varhaiskasvatusta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Miten yhteenkuuluvuuden tunne määrittyy lasten käsityksissä?

Päivi Atjonen ja Sanna Oinas paneutuvat oppilaiden käsityksiin palautteesta. Tutkimuksesta käy ilmi, että perusopetuksen viides- ja kuudesluokkalaiset olisivat halunneet enemmän etenkin positiivista palautetta.

Tommi Wallenius pohtii väitöstutkimuksensa aihetta eli koulujen arviointitiedon julkisuutta, tutkimuksensa toteuttamista sekä omia tulevaisuudennäkymiään.

Minna Kyttälä, Milla Rantamäki, Mervi Lahtomaa ja Piia Björn esittelevät artikkelissaan opettajien ja opettajaksi opiskelevien arviointiin ja oppimisen tukeen liittyvää osaamista kartoittaneen hankkeen keskeisiä tuloksia.

Birgit Paju selostaa artikkelissaan tutkimusta, jossa tarkasteltiin miten yhteistyön eri muodot näyttäytyvät opetuksen järjestelyissä silloin, kun oppilaan tuki järjestetään osana yhteistä oppimisympäristöä. Tutkimus osoittaa, että opetushenkilöstö haluaa tehdä yhteistyötä, mutta helposti toimii perinteisten opetuskäytänteiden mukaan itsenäistä työtapaa noudattaen.

Yksi lukiokoulutusta koskevien viimeaikaisten uudistusten painopisteistä on ollut opiskelijoiden oppimisen tuen ja ohjauksen vahvistaminen.  Sonja Ojala, Pauliina Vesterinen ja Minna Saarinen tarkastelevat artikkelissaan erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmien pohjalta, millaisena tuen toteutuminen näyttäytyy lukioissa ja millaiset valmiudet lukioilla on henkilöstön näkökulmasta tukea opiskelijoita.

e-Erika on Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEAn julkaisema, kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä verkkolehti. Lehti ilmestyy Helsingin yliopiston kirjaston avoimella Editori-verkkoalustalla, jossa se on maksuttomasti kaikkien luettavissa. Pääset suoraan e-Erikan uusimpaan numeroon tästä. Mukavia lukuhetkiä lehden parissa!

Voit myös maksuttomasti rekisteröityä e-Erikan lukijaksi täällä. Tällöin saat aina ensimmäisten joukossa tiedon, kun uusi numero on julkaistu. Seuraava numero julkaistaan huhtikuussa 2022.