Tiedekulmassa 8.9.2020: Onko muinaisuudella tulevaisuutta? Suomalainen huippututkimus antiikin Välimeren arvoituksia selvittämässä

"Onko muinaisuudella tulevaisuutta? Huippututkimus Välimerellä"-keskustelutilaisuus, 8.9.2020 klo 17:00-19:00, Tiedekulma (Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki)

Muinaisuuden tutkimus nähdään edelleen marmoripatsaiden tarkasteluna ja ikiaikaisten klassikkojen lukuna. Todellisuudessa huipputekniikan käyttö on mullistanut muinaisen Välimeren alueen tutkimuksen perinpohjaisesti ja uudet metodit kuten 3D-mallinnus, laajojen tietomassojen analyysi ja materiaalianalyysit ovat jo arkipäivää. Tässä keskustelutilaisuudessa keskiössä ovat kolmen nuoren professorin, Saana Svärdin, Marja Vierroksen ja Kaius Tuorin vetämät hankkeet, jotka pyrkivät uudistamaan pölyistä kuvaa antiikin ja muinaisen Lähi-idän maailmasta ja sen ihmisistä. Tilaisuudessa keskustellaan paitsi uusimmasta tutkimuksesta, myös menneisyyden uudesta käytöstä mm. äärioikeiston retoriikassa. Esittelemme myös uusia 3D-mallinnoksia ja suurilla tietokannoilla tehtyjä löytöjä.

Aika: 8.9.2020 klo 17.00-19.00
Paikka: Tiedekulman Stage (Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki) & striimaus
Facebook-tapahtuma: https://www.facebook.com/events/790936811391335

Panelisteina Saana Svärd, Kaius TuoriMarja Vierros ja Antti Lahelma. Tilaisuuden juontaa Ville Mäkipelto. Tapahtuman Tiedekulman Stagella järjestävät yhteistyössä Centre of Excellence in Ancient Near Eastern Empires (ANEE) ja tutkimusprojektit Law, Governance and Space: Questioning the Foundations of the Republican Tradition (SpaceLaw) ja Digital Grammar of Greek Documentary Papyri (PapyGreek).

Tilaisuutta voi seurata striimin kautta ja tallenteen voi katsoa myös jälkikäteen Unitubessa.

Paikalle Tiedekulmaan mahtuu turvavälit huomioiden vain 50 henkilöä. Paikan päälle ei voi tulla ilman ilmoittautumista. Ilmoittautuminen sulkeutuu 7.9. tai maksimimäärän tullessa täyteen. Jos olet tulossa paikan päälle, ilmoittaudu ennakkoon: https://forms.gle/VXdwc3HVYRAUaDm6A