Digiseikkailu muinaisen Lähi-idän historiaan ja tutkimukseen

Tämä virtuaalinen näyttely esittelee Tutkimusmatkoja muinaiseen Lähi-itään-näyttelyn sisältöä. Näyttely toteutettiin yhteistyössä Helsingin yliopiston Muinaisen Lähi-idän imperiumit -huippuyksikön, Suomen Kansallismuseon ja Keski-Suomen museon kanssa vuonna 2022.

Tervetuloa tutustumaan muinaiseen Lähi-itään! Katso videoesittely Mesopotamian historiasta ja muinaisen Lähi-idän tutkimuksesta:

Suomalaisella muinaisen Lähi-idän tutkimuksella on pitkät perinteet, ja alue on kiehtonut tutkijoita ja tutkimusmatkailijoita jo kauan. Muinaisen Lähi-idän historiaa sekä yli sata vuotta kestänyttä tutkimusta esiteltiin yhteistyössä Helsingin yliopiston Muinaisen Lähi-idän imperiumit -huippuyksikön, Suomen Kansallismuseon ja Keski-Suomen museon kanssa vuonna 2022 järjestetyssä Tutkimusmatkoja muinaiseen Lähi-itään-näyttelyssä. Tässä virtuaalinäyttelyssä voit tutustua näyttelyn sisältöön viidessä eri osiossa: Tutustu muinaiseen Lähi-itään!, Suomalaiset tutkijat ja tutkimusmatkailijat Lähi-idässä, Esineet kertovat tarinoita, Nykytutkimus ja opiskelu sekä Kuvagalleria.

Näyttely esittelee suomalaisten tutkimusmatkailijoiden ja tutkijoiden 1800-luvulla aloittamaa työtä heidän tarinoidensa ja matkoiltaan mukanaan tuomiensa esineiden avulla. Kansallismuseossa ja Keski-Suomen museossa esillä ollut näyttely kokosi ensimmäistä kertaa yhteen suomalaisiin museokokoelmiin kuuluvia esineitä Lähi-idästä. Kokoelmat on alun perin kerätty eurooppalaisen tutkimuksen näkökulmasta, joten esineet kertovat paitsi alkuperäisen alueensa historiasta, myös siitä, miten Lähi-itä on nähty Euroopassa. Ne kertovat myös suomalaisen Lähi-idän tutkimuksen historiasta 1800-luvulta alkaen.

Näyttelyn tavoitteena on esitellä alueen historian lisäksi suomalaisen Lähi-idän tutkimuksen historiaa, henkilökuvia, nykytutkimusta sekä alueen kulttuuriperintöön liittyviä keskeisiä haasteita ja teemoja, kuten omistushistoria, muinaisesineiden laiton kauppa, nykyisen maankäytön ja rakentamisen vaikutus sekä sotien ja konfliktien jälkeensä jättämät jäljet.

Tervetuloa mukaan!

Tutustu näyttelyyn alta löytyvien linkkien ja sivun vasemman reunan valikoiden avulla