Tämän tutkimusprojektin tavoitteena on tutkia, miten ja millä perusteilla pienet lapset ottavat mukaan ja sulkevat pois muita lapsia varhaiskasvatuksen organisoituun ja vapaaseen leikkiin. Koska tällä alalla tehdään Suomessa hyvin vähän tutkimusta, odotamme tuottavamme kunnille, päiväkodeille, opettajankoulutukselle ja tutkijoille uutta tietoa lasten syrjäyttämisestä, kiusaamisesta ja muiden lasten mukaan ottamisesta. Tutkimustietoa tuotetaan intersektionaalisuuden näkökulmasta sekä nojaten teoreettiseen viitekehykseen, joka perustuu kriittisiin rotu- ja valkoisuusteorioihin sekä aikaisempaan pienten lasten inkluusiotutkimukseen. Odotamme havainnoivamme osallisuutta/syrjäytymistä esimerkiksi rodun, kielen, sosiaalisen luokan ja sukupuolen perusteella. Kyseessä on 18 päiväkodissa tehty etnografinen tutkimus. Tutkimus koostuu osallistuvista havainnoista 3–5-vuotiaiden lasten toiminnasta ja käyttäytymisestä sekä päiväkodin henkilökunnan haastatteluista (päiväkotien johtajat, varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat).
Londen, M., Holm, G., Mansikka, J.-E., Saloranta, M., & Nordström, A. (accepted). Done with gender: Reinforcing and reproducing gender stereotypes and roles in early childhood education. Journal of Early Childhood Education Research.
Saloranta, M., Mansikka, J., Holm, G., Londen, M. & Nordström, A. (forthcoming). Colour-evasive early childhood education and care. In K. G. Eriksen & M. K. Jore (Eds.), Antiracist and decolonial approaches to early years education: Perspectives from the Nordics. Bloomsbury.
Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G. & Londen, M. (submitted). Encounters with social class in class-evasive ECEC: Staff´s and children´s experiences. Journal of Early Childhood Education Research, [Special issue: Special Edition for Young Researchers].
Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G. & Londen, M. (2026, May 6-8). Encounters with social class in class-evasive ECEC: Staff´s and Children´s experiences. Finnish Society for Childhood Studies, Joensuu.
Mansikka, J.-E., Londen, M. & Saloranta, M. (2025, December 3-6). Challenges of including “diversity” in ECEC. Observing children’s exclusion and inclusion in ECEC centers in Finland. Reconceptualizing Early Childhood Education. Santiago, Chile.
Nordström, A., Holm, G. & Londen, M., Mansikka, J-E. & Saloranta, M. (2025, August 25-28). Fostering inclusive play and literacy practices in Finnish ECEC: A relational approach. [Conference presentation]. European Early Childhood Education Research Association. Bratislava, Slovakia.
Londen, M., Holm, G. Mansikka, J-E., Nordström, A., & Saloranta, M. (2025, June 11-13). ‘We are done with gender’: Challenging or reproducing gender stereotypes [Conference presentation]. Intercultural Education Conference, Budapest.
Londen, M. & Holm, G. (2025, May 12-13). The inclusion and exclusion of minority children in multilingual settings [Conference presentation]. Multilingual Childhoods Conference, Luxembourg.
Holm, G. Londen, M., Mansikka, J-E., & Saloranta, M. (2025, March 5-7). Gender in ECEC: teacher talk, colors, toys, and play [Conference presentation]. Nordic Educational Research Association Conference, Helsinki.
Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G. & Londen, M. (2025, March 5–7). Children’s encounters with social class in play and class-evasive staff [Conference presentation]. Nordic Educational Research Association Conference, Helsinki.
Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G., Londen, M. & Nordström, A. (2024, November 21–22). Colour-evasive early childhood education and care [Conference presentation]. Finnish Educational Research Association Conference, Turku.
Saloranta, M. (2024, November 21-22). ECEC staff´s expressions of Racialisation. [Conference presentation]. Finnish Education Research Association, Turku.
Saloranta, M. (2023, September 9). Racialisation in ECEC. [Conference presentation]. Emerging Scholars in Educational and Learning Sciences, Helsinki.
Saloranta, M. (2023, August 30-September 2). Examining racialisation in Swedish-speaking daycares in Finland. [Conference presentation]. European Early Childhood Education Research Association. Estoril, Portugal.
Tulossa.
S-posti:
Puh: +358 503 275 907
S-posti:
Puh: +358 504 155 382
S-posti:
Puh: +358 503 175 440
S-posti:
Puh: +358 504 733 768
S-posti: