Kaikki lapset mukana!

Kaikki lapset mukana! (ALLBINK) hankkeen tavoitteena on tutkia, kuinka pienet lapset ottavat mukaan ja sulkevat pois muita lapsia varhaiskasvatuksen organisoituun ja vapaaseen leikkiin.
Tietoja ALLBINK-hankkeesta

Tämän tutkimusprojektin tavoitteena on tutkia, miten ja millä perusteilla pienet lapset ottavat mukaan ja sulkevat pois muita lapsia varhaiskasvatuksen organisoituun ja vapaaseen leikkiin. Koska tällä alalla tehdään Suomessa hyvin vähän tutkimusta, odotamme tuottavamme kunnille, päiväkodeille, opettajankoulutukselle ja tutkijoille uutta tietoa lasten syrjäyttämisestä, kiusaamisesta ja muiden lasten mukaan ottamisesta. Tutkimustietoa tuotetaan intersektionaalisuuden näkökulmasta sekä nojaten teoreettiseen viitekehykseen, joka perustuu kriittisiin rotu- ja valkoisuusteorioihin sekä aikaisempaan pienten lasten inkluusiotutkimukseen. Odotamme havainnoivamme osallisuutta/syrjäytymistä esimerkiksi rodun, kielen, sosiaalisen luokan ja sukupuolen perusteella. Kyseessä on 18 päiväkodissa tehty etnografinen tutkimus. Tutkimus koostuu osallistuvista havainnoista 3–5-vuotiaiden lasten toiminnasta ja käyttäytymisestä sekä päiväkodin henkilökunnan haastatteluista (päiväkotien johtajat, varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat). 

Julkaisut, esitykset ja materiaali
Julkaisut

Londen, M., Holm, G., Mansikka, J.-E., Saloranta, M., & Nordström, A. (accepted). Done with gender: Reinforcing and reproducing gender stereotypes and roles in early childhood education. Journal of Early Childhood Education Research. 

Saloranta, M., Mansikka, J., Holm, G., Londen, M. & Nordström, A. (forthcoming). Colour-evasive early childhood education and care. In K. G. Eriksen & M. K. Jore (Eds.), Antiracist and decolonial approaches to early years education: Perspectives from the Nordics. Bloomsbury. 

Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G. & Londen, M. (submitted). Encounters with social class in class-evasive ECEC: Staff´s and children´s experiences. Journal of Early Childhood Education Research, [Special issue: Special Edition for Young Researchers]. 

Esitykset

Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G. & Londen, M. (2026, May 6-8). Encounters with social class in class-evasive ECEC: Staff´s and Children´s experiences. Finnish Society for Childhood Studies, Joensuu. 

Mansikka, J.-E., Londen, M. & Saloranta, M. (2025, December 3-6). Challenges of including “diversity” in ECEC. Observing children’s exclusion and inclusion in ECEC centers in Finland. Reconceptualizing Early Childhood Education. Santiago, Chile.

Nordström, A., Holm, G. & Londen, M., Mansikka, J-E. & Saloranta, M. (2025, August 25-28). Fostering inclusive play and literacy practices in Finnish ECEC: A relational approach. [Conference presentation]. European Early Childhood Education Research Association. Bratislava, Slovakia. 

Londen, M., Holm, G. Mansikka, J-E., Nordström, A., & Saloranta, M. (2025, June 11-13). ‘We are done with gender’: Challenging or reproducing gender stereotypes [Conference presentation]. Intercultural Education Conference, Budapest. 

Londen, M. & Holm, G. (2025, May 12-13). The inclusion and exclusion of minority children in multilingual settings [Conference presentation]. Multilingual Childhoods Conference, Luxembourg. 

Holm, G. Londen, M., Mansikka, J-E., & Saloranta, M. (2025, March 5-7). Gender in ECEC: teacher talk, colors, toys, and play [Conference presentation]. Nordic Educational Research Association Conference, Helsinki. 

Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G. & Londen, M. (2025, March 5–7). Children’s encounters with social class in play and class-evasive staff [Conference presentation]. Nordic Educational Research Association Conference, Helsinki. 

Saloranta, M., Mansikka, J-E., Holm, G., Londen, M. & Nordström, A. (2024, November 21–22). Colour-evasive early childhood education and care [Conference presentation]. Finnish Educational Research Association Conference, Turku. 

Saloranta, M. (2024, November 21-22). ECEC staff´s expressions of Racialisation. [Conference presentation]. Finnish Education Research Association, Turku. 

Saloranta, M. (2023, September 9). Racialisation in ECEC. [Conference presentation]. Emerging Scholars in Educational and Learning Sciences, Helsinki. 

Saloranta, M. (2023, August 30-September 2). Examining racialisation in Swedish-speaking daycares in Finland. [Conference presentation]. European Early Childhood Education Research Association. Estoril, Portugal. 

Materiaali

Tulossa.

Tutkimusryhmä

Gunilla Holm

 on tutkimusjohtaja ja kasvatustieteen professori Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Hänen tutkimusalueensa ovat koulutuksen monimuotoisuus ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Erityisesti hän keskittyy sosiaaliseen luokkaan, sukupuoleen ja rodullistamiseen. Hän tekee pääosin etnografista tutkimusta, ja hänen tutkimusintresseihinsä kuuluu myös osallistavan valokuvauksen kehittäminen tutkimusmenetelmänä. Hänen nykyinen tutkimuksensa ottaa vuorovaikutteisen näkökulman ja keskittyy osallisuuteen ja syrjäytymiseen varhaiskasvatuksessa sekä rodullistamiseen toisen asteen koulutuksessa.

S-posti:  

Puh: +358 503 275 907 

Monica Londén

 on kasvatustieteen yliopistonlehtori Helsingin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa. Hänen tutkimusalueitaan ovat oppiminen ja opettaminen korkea-asteen koulutuksessa, itsesäätelevä oppiminen, positiivinen koulutus sekä koulutuksen monimuotoisuus. Hänen nykyiset tutkimusprojektinsa keskittyvät osallisuuteen ja syrjäytymiseen varhaiskasvatuksessa (ALLBINK-projekti), positiiviseen kasvatukseen (Study with Strength) ja kasvatusjohtajuuteen (Leadership Pipeline ja Quality in Higher Education). 

S-posti:  

Puh: +358 504 155 382 

Jan-Erik Mansikka

 on kasvatustieteen yliopistonlehtori Helsingin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa. Hänellä on laaja pedagoginen tausta, ja hän on kiinnostunut koulutuksen monimuotoisuudesta, pedagogisesta dokumentaatiosta, lasten oikeuksista ja osallisuudesta varhaiskasvatuksessa. Vaikka suurin osa hänen tutkimuksestaan on empiirisesti suuntautunutta, hän on myös kiinnostunut kehittämään teoreettista ymmärrystä kasvatuksen ja koulutuksen ilmiöistä nyky-yhteiskunnassamme. Jan-Erikin rooli ALLBINKissa on tutkijana ja ohjaajana. 

S-posti:  

Puh: +358 503 175 440 

Maria Saloranta

, M.A. ja väitöskirjatutkija SEDUCE-tohtoriohjelmassa Helsingin yliopistossa. Hänen tutkimusalueensa ovat lasten näkökulma, tasa-arvo ja monimuotoisuus varhaiskasvatuksessa. ALLBINKissa hän keskittyy rodullistamiseen ja sosiaalisen luokan ilmaisuihin, kun lapsia otetaan mukaan ja suljetaan pois ryhmään. Maria kirjoitti adoption esittämisestä ruotsalaisessa uutismediassa.

S-posti:  

Puh: +358 504 733 768 

Alexandra Nordström

 työskentelee tutkijatohtorina ALLBINKissa. Häntä kiinnostavat affektit, vuorovaikutus, leikki ja monilukutaito varhaiskasvatuksessa, jälkilaadulliset tutkimusmenetelmät sekä filosofiset ja teoreettiset näkökulmat lapsuuteen. Sandra tarkasteli pienten lasten iloa ja lukutaitokäytäntöjä sosiokulttuurisesta ja posthumanistisesta näkökulmasta.

S-posti:    

Edelliset tiimin jäsenet 

  • Jessica Tunn, tutkimusassistentti, varhaiskasvatuksen kandidaattiopiskelija
  • Sara Hellström, tutkimusassistentti, varhaiskasvatuksen kandidaattiopiskelija
  • Maria Thostrup, tutkimusassistentti, sosiaalipsykologian maisteriopiskelija
  • Christina Landén, tekninen avustaja
  • Emmi Pekuri, varhaiskasvatuksen maisteriopiskelija 
    Lue Emmin -tutkielma.
Yhteistyöt ja rahoitus