Tämän tutkimusprojektin tavoitteena on tutkia, miten ja millä perusteilla pienet lapset ottavat mukaan ja sulkevat pois muita lapsia varhaiskasvatuksen organisoituun ja vapaaseen leikkiin. Koska tällä alalla tehdään Suomessa hyvin vähän tutkimusta, odotamme tuottavamme kunnille, päiväkodeille, opettajankoulutukselle ja tutkijoille uutta tietoa lasten syrjäyttämisestä, kiusaamisesta ja muiden lasten mukaan ottamisesta. Tutkimustietoa tuotetaan intersektionaalisuuden näkökulmasta sekä nojaten teoreettiseen viitekehykseen, joka perustuu kriittisiin rotu- ja valkoisuusteorioihin sekä aikaisempaan pienten lasten inkluusiotutkimukseen. Odotamme havainnoivamme osallisuutta/syrjäytymistä esimerkiksi rodun, kielen, sosiaalisen luokan ja sukupuolen perusteella. Kyseessä on 20 päiväkodissa tehty etnografinen tutkimus. Tutkimus koostuu osallistuvista havainnoista 3–5-vuotiaiden lasten toiminnasta ja käyttäytymisestä sekä päiväkodin henkilökunnan haastatteluista (päiväkotien johtajat, varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat).
Tulossa.
Tulossa.
S-posti:
Puh: +358 503 275 907
S-posti:
Puh: +358 504 155 382
S-posti:
Puh: +358 503 175 440
S-posti:
Puh: +358 504 733 768
S-posti:
Sara Hellström suorittaa kolmatta opiskeluvuottaan Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa varhaiskasvatuksen opettaja opintosuunnassa. Hän on paraikaa keskittynyt kandidaattitutkielman laatimiseen, jonka tarkoituksena on tutkia varhaiskasvatusopettajien kokemuksia lasten vapaan leikin merkityksestä varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa. Hänen kiinnostuksen kohteisiinsa kuuluvat leikillinen ja lapsilähtöinen oppiminen, lapsen ja henkilökunnan välinen vuorovaikutus, menetelmät jotka vahvistavat lapsen oppimista sekä alle 3-vuotiaiden lasten pedagogiikka. Saran suunnitelmassa on jatkaa opintojaan varhaiskasvatuksen maisteriohjelmassa kehittääkseen edelleen osaamistaan tällä alalla.
S-posti: