Usein muutoksen ajureina ovat toimineet teknologinen kehitys ja nk. digitalisoituminen, jotka ovat ensin luoneet uusia markkinoita (esim. verkko- ja mobiilipalvelut) ja sittemmin muuttaneet toimialojen rakenteita (esim. energia, sähköinen liikenne, kauppa). Ekologinen ja taloudellinen kestävyys korostuvat tutkimuksessa. Tutkimusasetelmat ovat luonteeltaan monitieteisiä.
Kulutusta jäsennetään useilla toisilleen läheisillä käsitteillä. Kuluttajien kehittäviä toimia tarkastellaan yhteiskulutuksen (collaborative consumption & access, Belk 2014), yhteiskehittämisen (co-creation, Prahalad & Venkatesh 2006), kärkikäyttäjien (lead users, von Hippel 2005) ja prosumerismin (Toffler 1980) kaltaisten käsitteiden kautta. Arvon luontia tarkastellaan kulutuksen ja kuluttajuuden näkökulmista.
Sosioteknisen muutoksen näkökulma tarjoaa tutkimukselle kehitysorientaation ja kokeilujen näkemisen uusina muutosavauksina (Hoogma et al. 2002, Hoffmann 2011). Muutostutkimuksessa huomiota kiinnitetään välittäjäorganisaatioiden (Kivimaa 2014, Hodson and Marvin 2007) ja paikallisen osaamisen merkityksiin (Stewart 2007). Teknologian hyväksyttävyyden (Venkatesh & Davis 2000) ja innovaatioiden diffuusion (Rogers 1995) kautta lähestytään myös suoraviivaisemmin sitä, kuinka uusia ratkaisuja otetaan vastaan.
Temaattisesti tutkimuksessa kiinnitytään usein kestävään kulutukseen ja sitä koskeviin markkinoihin (energiaratkaisut ja -markkinat, kiertotalous, sähköinen liikenne). Markkinoita disruptiivisesti kehittävät innovaatiot kiinnostavat myös (Christensen 1997).
Tutkimusta tehdään pääosin strategisen tutkimuksen neuvoston, Euroopan komission ja Tekesin rahoittamissa hankekonsortioissa. Keskeisiä tutkimuspartnereita ovat Aalto-yliopisto, Suomen ympäristökeskus Syke ja Teknologian tutkimuskeskus VTT.
Ihmisiä:
- Petteri Repo, KTT, Dos, tutkimusjohtaja
- Eva Heiskanen, FT, Dos, professori
- Kaisa Matschoss, VTT, Dos, yliopistotutkija
- Essi Pöyry, KTT, tutkijatohtori
- Päivi Timonen, MTT, Dos, tutkimusjohtaja
<etunimi.sukunimi@helsinki.fi>
Hankkeita:
Valikoituja julkaisuja:
- Matschoss, K., & Repo, P. (2018). Governance experiments in climate action: empirical findings from the 28 European Union countries. Environmental Politics, 27(4), 598-620.
- Anttonen, M., Lammi, M., Mykkänen, J., & Repo, P. (2018). Circular Economy in the Triple Helix of Innovation Systems. Sustainability, 10(8), 2646.
- Repo, P., Anttonen, M., Mykkänen, J., & Lammi, M. (2018). Lack of Congruence between European Citizen Perspectives and Policies on Circular Economy. European Journal of Sustainable Development, 7(1), 249-264.
- Parvinen, P., & Pöyry, E. (2018). Towards a governance approach to determinants of reseller management success. Journal of Business & Industrial Marketing, 33(2), 153-163.
- Heiskanen, E., Apajalahti, E. L., Matschoss, K., & Lovio, R. (2018). Incumbent energy companies navigating the energy transitions: Strategic action or bricolage? Environmental Innovation and Societal Transitions, 28(Sept.), 57-69.
- Heiskanen, E., Laakso, S., Matschoss, K., Backhaus, J., Goggins, G., & Vadovics, E. (2018). Designing Real-World Laboratories for the Reduction of Residential Energy Use: Articulating Theories of Change. GAIA-Ecological Perspectives for Science and Society, 27(1), 60-67.
- Repo, P., Matschoss, K., & Timonen, P. (2017). Sustainable Futures: Comparing Methodologies for Analyzing Citizen Visions in Europe. Sociology Study, 7(5), 246-262.
- Matschoss, K., & Heiskanen, E. (2017). Making it experimental in several ways: The work of intermediaries in raising the ambition level in local climate initiatives. Journal of Cleaner Production, 169, 85-93.
- Repo, P., & Timonen, P. (2017). Regime market performance analysis: informing European consumer policy. Journal of Consumer Policy, 40(1), 125-143.