Vapaaporsitus-hankkeiden loppuseminaari

Vapaaporsituskarsinoiden myötä voidaan mahdollistaa emakoiden vapaana pitäminen, mutta siirto uuteen tuotantomuotoon on tehtävä taiten. Vapaaporsituksella parempaa hyvinvointia ja Tulevaisuuden vapaaporsitus -hankkeiden yhteinen loppuseminaari esittelee orojekteissa koottua tietoa 15.12.2021 klo 12:00-16:00. Tervetuloa kuuntelemaan webinaaria!

12:00 - 12:10 Tilaisuuden avaus, Anna Valros
12:10 - 13:15 Vapaaporsituksella parempaa hyvinvointia -hanke
Hankkeen keskeiset tulokset, Niina Immonen ja Vilja Hukkinen
13:15 - 13:30 Tauko
13:30 - 15:50 Tulevaisuuden vapaaporsitus -hanke
Hankkeen esittely, Anna Valros
Tuloksia tuottajahaastatteluista ja tilakäynneistä, Kirsi Swan
Kääntöympyrä – mikä on riittävä? Camilla Munsterhjelm
TuVa-suositusten esittely ja keskustelua, Camilla Munsterhjelm

Ilmoittaudu mukaan täältä.

Puhujien esittely

Niina Immonen on agronomi ja työskennellyt Atrialla sianlihantuotannon kehityspäällikkönä kahdeksan vuoden ajan.

Vilja Hukkinen MMM ja tohtorikoulutettava Helsingin yliopistossa toimi vapaaporsitushankkeessa projektityöntekijänä vastaten tilatason tiedonkeruusta ja analysoinnista. Jatko-opinnoissa Vilja paneutuu edelleen hankkeen aineiston analysointiin.

Anna Valros on Eläinten hyvinvointitutkimuksen professori Helsingin yliopistolla ja hänellä on yli 20 vuoden kokemus sikojen hyvinvointitutkimuksesta hän julkaissut emakoiden emo-ominaisuuksiin ja hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin (ml. vapaaporsitus ja pesäntekomateriaalin käyttö) liittyen yli 25 tieteellistä artikkelia

Kirsi Swan on eläinlääkäri ja tohtorikoulutettava Helsingin yliopistosta. Hänen väitöskirjansa aiheena ja erityisenä kiinnostuksenkohteena ovat porsitusosaston olosuhteet. Kirsi on työskennellyt useissa sikatutkimukseen liittyvissä projekteissa tutkijana ja vastaa tulevaisuuden vapaaporsitus-projektissa tuottajayhteistyöstä.

Camilla Munsterhjelm, ELT, on työskennellyt 20 vuotta kotieläintuotannon parissa tutkijan ja eläinlääkärin rooleissa.