Tieto-Finlandia ehdokkaana eläinten tunteita käsittelevä kirja

Eläinten hyvinvoinnin tutkimuskeskuksen tutkija, sikojen hännänpurennasta väitöskirjaansa tekevä biologia ja tiedetoimittaja Helena Telkänrannan teos "Millaista on olla eläin?" on valittu yhdeksi Tieto-Finlandia - palkinnon ehdokkaaksi.

Suomen Kirjasäätiön perusteluissa Telkänrannan kirjan kerrottiin muuttavan lukijan maailmankäsitystä:

"Hyvin harvoin törmää kirjaan, joka muuttaa käsitystä maailmasta jokaisella aukeamalla. Millaista on olla eläin tekee sen. Teos kertoo kiehtovasti, mitä aistivat, ajattelevat ja tuntevat olennot, jotka asuttavat kanssamme tätä planeettaa. Tutkimus on tuoretta ja usein erittäin vaikuttavaa. Kirja on myös hyvä esimerkki siitä, että ollakseen mielenkiintoinen ja hauska sen ei tarvitse tinkiä tieteellisestä tarkkuudesta. Kirjan lukemisen jälkeen luonto-ohjelmia, lemmikkikoiraa, delfinaariota, lintulautaa ja aamiaispekonia katsoo väistämättä ja peruuttamattomasti uudella tavalla."

Tieto-Finlandian kaikki kuusi ehdokasta perusteluineen: