Sikojen käsittelyoppia verkossa

Pienikin positiivinen kokemus voi helpottaa sikojen käsittelyä myöhemmin. Helsingin Yliopiston Eläinten hyvinvoinnin tutkimuskeskuksen sikojen käsittelykoulutuksen 27.1. 2023 luentotallenteet nyt katsottavissa.

Rauhallinen tunnelma, siirtoreitin esteettömyys ja sikojen laumakäyttäytymisen hyödyntäminen ovat avainasemassa sikoja siirrettäessä. Lyhytkin toistuva kohtaaminen porsaan kanssa voi helpottaa sen käsittelyä myöhemmin. Positiiviset kokemukset voivat vaiheittain muuttaa eläinten asenteen pelkoa herättäneeseen tilanteeseen.

Tallenteiden avulla opiskelijat ja sikojen käsittelyn ammattilaiset perehtyvät eläinystävällisiin ja turvallisiin käsittelytapoihin.

Tallenteissa on seuraavat luennot:

Sian käyttäytyminen ja hyvinvointi siirrettäessä (Prof Anna Valros Helsingin yliopisto)

Tutkimusraportti: Lähestymistesti sian ja ihmisen välisen kontaktin arvioinnissa (Väitöskirjatutkija Kristina Ahlqvist Helsingin yliopisto)

Eläinten oppiminen ja koulutus käsittelytilanteiden helpottajana (Eläinlääkäri, eläinten kouluttaja Anna-Mari Olbricht)

Hanketta ovat rahoittaneet Mela ja Suomen eläinsuojelu (SEY).

Lisätietoja: Marianna Norring (marianna.norring ät helsinki.fi)

Linkki tallenteisiin ohessa