Nupoutusopas julkaistu

Ilmainen, maa- ja metsätalousministeriön rahoittamassa hankkeessa tehty nettiopas on suunnattu nautojen parissa työskenteleville opiskelijoista ammattilaisiin. Oppaaseen on päivitetty tietopaketti nupoutettavien vasikoiden hyvinvoinnin edistämisestä.

Nupoutus tarkoittaa vasikoiden sarvenaiheiden tuhoamista. Toimenpide tehdään tavallisesti polttamalla ja on puuduttamisesta huolimatta kivulias ja stressaava. Sen vuoksi nupoutettavien vasikoiden hyvinvointiin on kiinnitettävä erityistä huomiota.

– Nupoutuskivun tehokkaalle hoitamiselle on monta hyvää syytä, eikä vähiten, se että nupoutettavat vasikat tuntevat kipua aiempaa luultua pitempään. Eläimen kokema kipu ja pelko on minimoitava polton aikana, ja kivun voimakkuutta ja kestoa toimenpiteen jälkeen on vähennettävä, kertoo projektin johtaja, dosentti Laura Hänninen Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta.

Laura Hännisen tutkimusryhmä on nyt julkaissut päivitetyn nupoutusoppaan osana maa-ja metsätalousministeriön rahoittamaa ”Terveellisemmät ja tehokkaammat tavat rauhoittaa nupoutettavia vasikoita" -hanketta.

– Opas sisältää olemassa olevan ja käytäntöön sovellettavan tiedon vasikan kivusta, tulehduskipulääkkeiden ja puudutteiden vaikutuksesta nupoutuskipuun sekä nupoutustekniikasta. Päivitämme opasta, kun saamme uutta tutkittua tietoa.

LISÄTIETOJA

projektin johtaja: