Eläinten hyvinvointitutkija kunniatohtoriksi

Kanadalainen kansainvälisesti tunnettu tuotantoeläinten käyttäytymistieteen tutkija tohtori Anne Marie de Passillé on promovoitu Eläinlääketieteellisen tiedekunnan kunniatohtoriksi. Eläinlääketieteellinen tiedekunta pyysi kunniatohtoreiksi yhteensä kymmenen oman alansa vaikuttajaa.

Vuonna 1995 tohtori Anne Marie de Passillé ja hänen samalla alalla työskentelevä miehensä aloittivat yhteistyön Suomessa silloin uuden tieteenalan, eläinten hyvinvointi- ja käyttäytymistutkimuksen, tutkijoiden kanssa. On pitkälti de Passillén ansiota, että eläinlääketieteellisen tiedekunnan eläinten hyvinvoinnin ja käyttäytymisen tutkijat ovat nykyään kansainvälisesti erittäin hyvin verkostoituneita ja toimivat alan tiedeyhteisössä aktiivisesti. de Passillén ohjaus-, opetus- ja tutkimusyhteistyö on mahdollistanut aiemmin tiedekunnassa vähäisen tutkimusalan kehittymisen kansainväliseksi ja tasokkaaksi.

Kanadalainen Anne Marie de Passillé  on jäänyt eläkkeelle Agri-Food Canadan vanhemman tutkijan virasta, mutta jatkaa tutkimustyötä British Columbian yliopiston dosenttina.