Tieteiden päivä maailman mitatuimmassa metsässä

Hyytiälän yhteydessä toimivalla SMEAR II –mittausasemalla (Station for Measuring Ecosystem Atmosphere Relations) järjestetään kaikille avoin tieteiden päivä pe 11.8.2023 kello 14:00-19:00. Tilaisuuden aikana on mahdollista tutustua mittausasemaan ja siellä tehtävään tutkimukseen.

SMEAR II:lla mitataan nimensä mukaisesti ekosysteemin ja ilmakehän välisiä vuorovaikutuksia. Mittaukset keskittyvät metsäekosysteemiin, mutta tutkimme myös järvi- ja suoekosysteemien ja ilmakehän välisiä prosesseja Kuivajärven ja Siikanevan mittausasemilla. Tieteiden päivän tarkoitus on tarjota kaikille luonnontieteellisistä mittauksista, ekosysteemeistä tai ilmakehästä kiinnostuneille mahdollisuus nähdä ja kuulla tutkimuksesta yleisesti sekä erityisesti nähdä, miten Hyytiälän SMEAR II –asemalla mitataan metsää ja ilmakehää ja näitä yhdistäviä aine- ja energiavirtoja. Minkäänlaisia ennakkotietoja ei tarvita, ainoastaan kiinnostus nähdä, mitä asemalla tehdään.

Tutkimusasemakierroksella pääsee näkemään mittausaseman runsaslukuisine laitteistoineen ja kuulemaan, mitä, miten ja miksi SMEAR II:lla mitataan. Kierrokset järjestetään kello 14:00 ja 17:30. Hyytiälässä tehtävään metsä- ja ilmakehätutkimukseen sekä saatuihin tuloksiin voi tutustua myös itsenäisesti tiedepolun 18 infotaulun avulla. Polku on aina avoinna kaikille vieraille. Tieteiden päivässä on mahdollisuus kysyä itsenäisen kierroksen jälkeen asiantuntijoilta lisäkysymyksiä, joita kierroksen aikana ehkä heräsi.

Tieteiden päivässä järjestetään myös mittaustyöpaja, jossa pääsee itse kokeilemaan, miten maan hiilenvaihtoa, eli hajotus- ja hengitystoimintojen nopeutta voidaan mitata. Kysy mittausteknikolta –pisteessä voi kysyä, mittausten toimivuudesta huolta pitävältä työntekijäjoukolta, mitä kaikkea heidän työhönsä kuuluu – mediassa kun usein kuulee lähinnä tutkimustuloksista tutkijoiden suusta.

Kello 16:30 alkava professori Timo Vesalan luento ”Onko tuuli kaunista” valottaa tuulen olemusta uudesta näkökulmasta. Kuraattori Ulla Taipale esittelee kesällä 2023 avautuvan taidenäyttelyn teoksia kello 15:00 alkavalla taidenäyttelykierroksella. Teokset yhdistelevät asemalla tehtävää tiedettä taiteeseen. Lapsille on oma puuhapisteensä, jossa voi osallistua tietovisaan tai piirtää tutkimusasema-aiheisen kuvan.

Vieraille on tarjolla pullakahvit sekä Hyytiälän rannan grillipaikalla grillattavaa.

Pääosa tieteiden päivän tapahtumista järjestetään ulkona, joten varaudu tapahtumaan säänmukaisella vaatetuksella. Tiedepolku kiertelee lähimetsässä vaativuudeltaan vaihtelevassa maastossa, mutta tutkimusasemakierroksella kuljetaan metsään tehtyjä lankkusiltoja pitkin.

Lämpimästi tervetuloa!

Osoite: Hyytiäläntie124, Juupajoki
Lisätietoja: Pauliina Schiestl-Aalto, pauliina.schiestl-aalto@helsinki.fi, 0408392483