Monitaiteinen näyttely periferiaan

Vaeltavia ja itkeviä puita, sateenkaaren sävyt suolla, vanhan metsän kätköihin kaiverrettu runo, hitaasti kehittyvä kukkaniitty ja maan hengitys jykevässä kuusikossa. Kokoelma pysyviä teoksia taiteen huipputekijöiltä aloittaa uuden aikakauden Helsingin yliopiston metsäasemalla.
Juhannuksen jälkeen avautuva taidenäyttely tuo taiteen näyttävästi Hyytiälän metsäasemalle

Taidenäyttely Helsingin yliopiston kenttäasemalla Pirkanmaan Juupajoella avautuu yleisölle 26. kesäkuuta. Periferia - Metsätaiteellinen asema on kokoelma taideteoksia Hyytiälän metsäasemalla, jolla on vahvat perinteet suomalaisessa metsänhoidossa ja tieteellisessä ympäristöntutkimuksessa. Ääni-, ympäristö-, video-, tekstiili- ja käsitetaidetta sisältävän näyttelyn on kuratoinut Ulla Taipale.

”Näyttely tarjoaa suomalaisessa luonnossa liikkumiseen uuden ulottuvuuden – ulos sijoittuvat teokset näyttäytyvät erilaisina joka käyntikerralla”, kuvailee kuraattori näyttelyä. Näyttely on toteutettu Ilmakehätieteiden keskus INARin Ilmastopyörre-taideohjelman puitteissa.

Teokset liittyvät asemalla tehtävään luonnontieteelliseen huippututkimukseen tai yli satavuotiasta metsäasemaa ympäröivään luontoon. Näyttelyyn osallistuvat äänitaiteilijat Band of Weeds, kuvataiteilija Terike Haapoja, mediataiteilija Agnes Meyer-Brandis, arkkitehti Juhani Pallasmaa, tekstiilitaiteilija Kustaa Saksi, IC-98 ja työryhmä, sekä luonnonsuojeluyhdistys Villi Vyöhyke ry. Teokset ovat paikkasidonnaisia, monitaiteellisia ja niitä yhdistää tutkimuksellisuus. Ne on rakennettu maastoon tai ripustettu rakennuksiin pysyvästi. Kustaa Saksin ja Agnes Meyer-Brandiksen teokset ripustetaan myöhemmin ja ne avataan osaksi näyttelyä viimeistään keväällä 2024. Näyttelyn päärahoittaja on Alfred Kordelinin säätiö, joka myönsi hankkeelle ”Suuret kulttuurihankkeet” -rahoituksen vuonna 2021.

Hyytiälän metsäasema sijaitsee karttaluokituksen mukaan keskellä suomalaista maaseutua. Periferinen sijainti mahdollistaa: antaa tilaa, aikaa ja vapautta tutkia, tarkkailla ja syventyä. Luonnon ja taiteen yhdistelmän elämyksellisyyden lisäksi näyttelykokonaisuus luo kokemuksien kautta ymmärrystä siitä missä ja miten ilmastoon ja metsiin liittyvää tutkimusta tehdään. Se auttaa hahmottamaan sekä tieteellisen että taiteellisen työn pitkäjänteistä ja tutkimuksellista luonnetta kulissien takana.

Pysyvässä näyttelyssä voi vierailla lumettomaan aikaan kesästä 2023 lähtien. Syksyllä ja seuraavina vuosina asemalla toteutetaan taide & tiede -aiheisia tapahtumia, joista kerrotaan Ilmastopyörre-taideohjelman somekanavilla @climatewhirl .

Tärkeää tietoa vierailijoille
  • Näyttely on ilmainen.
  • Avoinna ympäri vuorokauden syyskuun loppuun saakka.
  • Teokset sijoittuvat aseman ympärillä oleviin metsiin ja suolle, noin kilometrin pituisen kävelyreitin varrelle.
  • Tarvitset tukevat kengät, jotka soveltuvat maastossa ja metsäpoluilla kävelyyn.
  • Hyttyskarkote voi olla tarpeellinen.
Lisätietoa näyttelystä

Ulla.taipale@helsinki.fi, puh: +358 50 476 2483

Timo.vesala@helsinki.fi, puh: +358 40 577 9008

Korkearesoluutioisia kuvia teoksista

Median käyttöön ladattavia kuvia teoksista. Kuvat ovat korkearesoluutioisia ja painokelpoisia kuvia, joita ei voi esikatsella. Teostiedot löytyvät taiteilijoiden verkkosivuilta ja kuvien tiedostonimistä.