Uusi tiedekasvatuksen blogi "Tulevaisuuden tekijät sydämessä" avattu

Uusi tiedekasvatusta käsittelevä blogi on avattu!

Tiedekasvatus on tiedeosaamisen vahvistamista, ja se yhdistää kaikkia tieteitä. Helsingin yliopistossa tiedekasvatusta on tehty systemaattisesti, yhteisöllisesti ja tutkimuspohjaisesti vuodesta 2003 lähtien. Tärkeimpänä tavoitteena on innostaa lapsia ja nuoria – tulevaisuuden tekijöitä – tieteiden pariin.

Se on myös uuden tiedekasvatusta käsittelevän blogin Tulevaisuuden tekijät sydämessä: Oivaltamisen ja onnistumisen iloa kaikille!  keskiössä. Blogin tavoitteena on tuoda esille tiedekasvatuksen ajankohtaisia kysymyksiä, uusia avauksia ja tarpeita eri näkökulmista. Blogissa esitellään, miten tiedekasvatus rakentuu yhteisöllisesti eri tahojen vuorovaikutuksessa ja miten tiedekasvatus kuuluu osaksi yliopiston kaikkea toimintaa; opetusta, tutkimusta sekä yhteiskunnallista vuorovaikutusta. Uusin tutkimustieto sekä sen opetus ja siitä viestiminen ovat tiedekasvatustoiminnan ytimessä.

Kirjoittajina ovat tiedekasvatuksen toimijat, tutkijat ja ystävät sekä yhteistyötahojen edustajat. Ensimmäinen kirjoittaja on oikeutetusti Tiedekasvatuskeskuksen johtaja, professori Maija Aksela, joka on ollut rakentamassa tiedekasvatustoimintaa alusta alkaen. Ensimmäisen kirjoituksen aiheena on Tiedekasvatuksen tutkimus tulevaisuuden tekijöiden tukenaSeuraava kirjoitus tulee Tiedekasvatuskeskuksen varajohtajan, professori Juha Oikkosen kynästä.

Blogi aloitetaan yhden tiedekasvatuksen merkkipäivän kunniaksi: Kalevalan päivänä – suomalaisen kulttuurin päivänä – 28.2.2019 tulee kuluneeksi 15 vuotta ensimmäisen tiedekasvatuskeskuksen (silloin nimenä oli LUMA-keskus; nykyisin laajennetussa muodossa Tiedekasvatuskeskus) avaamisesta Helsingin yliopistoon.

Tiedekasvatuksen blogin löydät täältä.

Kalevalan päivänä 28.2. järjestetään myös uudenlainen tutkimus- ja verkostoitumistapahtuma LUMAT-tutkimusfoorumi Tiedekulmassa klo 16.00-18.00. Kutsuttuna pääpuhujana on professori Per-Olof Wickman Tukholman yliopistosta.