Uusi lastenkirja Kadonneen madon jäljillä tutustuttaa luonnon monimuotoisuuteen

Jukka Laajarinteen kirjoittama ja Mari Luoman kuvittama Kadonneen madon jäljillä on lapsille suunnattu tietokirja, joka on laadittu yhdessä Helsingin yliopiston tiedekasvatuksen kanssa.

Ötökkäystävykset Riikkinen ja Oukka palaavat seikkailemaan Jukka Laajarinteen ja Mari Luoman uudessa Kadonneen madon jäljillä -lastenkirjassa. Helsingin yliopiston tiedekasvatuksen kanssa ideoidun kirjasarjan toinen osa tutustuttaa lapset luonnon monimuotoisuuteen.

Uudessa seikkailussa Riikkinen ja Oukka etsivät Änkyrää, joka ei eräänä päivänä ilmestykään jätehuoltohommiin. Missä kunttamato oikein luuraa? Ja mitä tapahtuu metsälle, jos tätä tärkeää hajottajaa ei löydetä? Etsintäretki vie kaksikon kangasmetsästä kuusikkoon ja suolta merenrantaan. Matkalla ne kohtaavat monenkirjavia eliöitä ja huomaavat, että luonnossa jokaisella on oma paikkansa.

Kadonneen madon jäljillä –kirjassa tutkitaan luontoa monenkirjavan eliöstön elinympäristönä. Tarinan sisään on kirjoitettu luovaan sekä itsenäiseen ajatteluun kannustavia pohdintatehtäviä. Kirjasta selviää, miksi lajirunsaus on elintärkeää ja miten omalle pihalle voi houkutella mahdollisimman monenlaisia mönkijöitä.

Kirja on suunnattu erityisesti 6–9-vuotiaille ja se on Gaudeamuksen ja Helsingin yliopiston tiedekasvatuksen lastenkirjasarjan toinen, itsenäinen osa. Ensimmäisessä osassa Mahdottoman suuri puu (Gaudeamus 2020) Riikkinen ja Oukka pohtivat äärettömyyttä matematiikan ja filosofian kautta. Mahdottoman suuren puun tarinaan on rakennettu Virtuaaliseikkailu ötököiden maailmassa.

Gaudeamuksen ja Helsingin yliopiston tiedekasvatuksen lastenkirjasarjan tavoitteena on tuoda tutkittua tietoa lasten ulottuville pirteässä, houkuttelevassa ja uteliaisuutta herättävässä muodossa ja tukea siten oppimista ja kiinnostusta tieteeseen.

Kadonneen madon jäljillä kirjan yhteydessä voi tutustua myös Ketun ja pöllön tutkimuksiin, joissa tehdään biotieteisiin liittyviä toiminnallisia tutkimuksia.

Gaudeamus on Helsingin yliopiston omistama kustantamo.

Lisätietoa kirjasta Gaudeamuksen verkkosivuilla.

Tekijät

Jukka Laajarinne on vapaa kirjailija, joka on työskennellyt myös matemaattisten aineiden ja filosofian opettajana.

Mari Luoma on kuvittaja, joka työskentelee toiminimellä MariLu Illustration.