Tekemisen ja oppimisen iloa jaettiin tänä vuonna virtuaalisilla StarT-festareilla

Uudenmaan StarT-festarit järjestettiin 27.4 poikkeuksellisten olojen vuoksi ensimmäistä kertaa virtuaalisesti.

Festarit käynnistyivät leikkimielisellä kyselyllä, jossa pohdittiin projektin aikana kuluneiden kahvikuppien sekä syntyneiden projekti-ideoiden määrää. Osallistujien kesken jaettiin aiempien vuosien tapaan myös kokemuksia kuluneesta StarT-kaudesta sekä esiteltiin oppimisyhteisöjen projekteja.

Projektit liittyivät tällä kaudella LUMA2020 -ohjelman neljään teemaan: kestävä kehitys, matematiikka ympärillämme, teknologia ympärillämme ja minun LUMAni.  Voit tutustua esimerkiksi seuraavalla videolla päiväkoti Pikkutyllin Leivän aikamatka -projektiin, joka pääsi hienosti ehdolle kansalliseksi parhaaksi.

Kaikki osallistuneet oppimisyhteisöt ovat tuottaneet kauden aikana upeita töitä, joita oli ilo palkita myös virtuaalifestareilla. Oppimisyhteisöjen käytänteitä ja projektitöitä olivat tuomaroimassa HeurekanGaudeamuksenAalto-yliopisto Juniorin sekä Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen edustajat. Festareilla palkintoja oli jakamassa Heurekan ohjelmatuotantopäällikkö Jutta Kujasalo.

Nuorten tiimien palkitut projektityöt:

Oppimisyhteisö ja projekti
Palkintokategoria / tuomariston perustelut
Palkinto (palkitsija)

Päiväkoti Pikkutylli: Leivän aikamatka

Yhteisöllisin projekti

Monipuolinen, pitkäjänteinen ja perheitä osallistava koko päiväkodin projekti ihastutti monella eri näkökulmallaan.

Mahdottoman suuri puu –kirja (Gaudeamus)

Varhaiskasvatusyksikkö Hertta-Susanna (Susannan toimipiste): Kestävä Lego-silta

Paras matematiikkaprojekti

Erityisesti tutkimuksellisuus, ongelmanratkaisu ja luovuuden kehittäminen ihastuttivat esikoulun ja ekaluokan yhteistyössä.

Lelan matematiikkaseikkailu päiväkodissa -kirja (Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus) ja Mahdottoman suuri puu –kirja (Gaudeamus)

Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoulu: Superpallomassasta koruja

Luovin projekti

Kierrätysmateriaalit, taiteellisuus ja tiedeinspiraatio vakuutti tuomariston, jonka mielestä kauniit korut puhuivat puolestaan.

Tiedejuhlat (Aalto-yliopisto Junior ja Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus)

Sibelius-lukio: Hävikki historiaan!

Kestävän kehityksen projekti

Projekti kehitti osallistujien työelämätaitoja. Vaikuttaminen, yhteisöllisyys ja yhteistyö päättäjien kanssa vakuutti tuomariston!

Pääsylippuja Helsingin observatorioon (Helsingin observatorio)

Keinumäen koulu, yläluokan tiimi: Oivaltamisen ja oppimisen iloa, osaamista kestävään tulevaisuuteen, ymmärrystä kasvien merkitykseen maapallolla

Paras luonnon tutkimisen projekti

Nuorten itse ideoima tutkimus ja koemenettely yhdisteli montaa eri oppiainetta luovasti.

Blockistry –logiikkapeli (Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus)

Olarin koulu: Kestävän kehityksen kick-off -päivä

Kestävän kehityksen kick-off –päivä

Opettajat ovat löytäneet hyviä
ja innostavia menetelmiä tarkastella vaikeaa aihetta. Circula-peli sopisi aivan loistavaksi osaksi tätä päivää.

Circula-kiertotalous ja yrittäjyyspeli (SYKLI)

Oppimisyhteisöjen palkitut hyvät käytänteet:

Oppimisyhteisö ja käytänne
Palkintokategoria / tuomariston perustelut
Palkinto (palkitsija)

Keinumäen koulu: Tutkijakoulu

Sovellettavin opetuskäytänne ja paras OPS-yhteys

Erinomaiset työohjeet ja oivaltavaa tutkimuksellisuutta erilaisille oppijoille!

Mahdottoman suuri puu -kirja (Gaudeamus)

Taivallahden peruskoulu: Teknologiaa ja sähköoppia -kurssi

Monipuolisin kurssi

Erityisesti uutisoinnin seuraaminen, arvioinnin huomiointi ja monipuoliset opintokäynnit saivat kiitosta tuomaristolta

Ohjelmointia matematiikan opetukseen –kirja (Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus)

Lauttasaaren yhteiskoulu ja kansainvälisen liiketoiminnan lukio: Tiedeprojektit

Paras vertaisoppimisen käytänne

Eheyttävät ilmiöoppimisen tiedemessut ihastuttivat tuomareita!

Tähdet ja avaruus –lehden vuosikerta (Ursa)

Lämpimät onnittelut kaikille osallistuneille, nähdään ensi kaudella!

Tapahtuman järjestivät Aalto-yliopisto Junior ja Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus.

Palkintoja lahjoittivat Gaudeamus, Helsingin Observatorio, Suomen ympäristöopisto SYKLI sekä tähtitieteellinen yhdistys Ursalämmin kiitos kaikille yhteistyötahoille!

Mikä StarT ja LUMA2020?

StarT

StarT on suomalaisten tiede- ja teknologiayliopistojen yhteisen LUMA-keskus Suomi -verkoston toteuttama ohjelma, joka tarjoaa materiaaleja, koulutusta, “lähettiläitä” ja yhteisöllisiä tapahtumia mm. monialaisten oppimiskokonaisuuksien ja teemaopintojen toteutuksen tueksi eri asteiden oppimisyhteisöissä, harrastusryhmissä, kodeissa ym. Ohjelmaan kuuluu myös kansainvälinen kilpailu.

StarTissa kaikki oppivat yhdessä tekemällä. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita mukaan StarT-toimintaan! StarT:ista kiinnostuneiden kannattaa tilata StarT:in uutiskirje ja seurata StarT:ia Facebookissa.

Ilmoittautuminen mukaan StarT-ohjelmaan lukuvuodeksi 2020–2021 alkaa toukokuussa.

LUMA2020

LUMA2020 on Opetus-ja kulttuuriministeriön rahoittama ja LUMA-keskus Suomen toteuttama LUMA-aineiden opetuksen ja oppimisen kehittämisen ohjelma, joka toteutetaan vuosina 2019-2020 yhteistyössä päiväkotien, koulujen, elinkeinoelämän ja eri organisaatioiden kanssa.

Toiminnan päätavoitteena on tukea lasten ja nuorten innostusta ja opiskelumotivaatiota matematiikkaa, luonnontieteitä ja teknologiaa kohtaan sekä kehittää näiden aineiden opetuksen ja oppimisen laatua.

Ohjelmassa tuotetaan kaikille avoimia verkkokursseja hankkeen teemoihin liittyen, jotka avautuvat ensi syksynä. Lisäksi ohjelmassa on tuotettu opetusmateriaaleja, jotka julkaistaan ohjelman sivuilla 5.6.2020.