Festarit käynnistyivät leikkimielisellä kyselyllä, jossa pohdittiin projektin aikana kuluneiden kahvikuppien sekä syntyneiden projekti-ideoiden määrää. Osallistujien kesken jaettiin aiempien vuosien tapaan myös kokemuksia kuluneesta StarT-kaudesta sekä esiteltiin oppimisyhteisöjen projekteja.
Projektit liittyivät tällä kaudella LUMA2020 -ohjelman neljään teemaan: kestävä kehitys, matematiikka ympärillämme, teknologia ympärillämme ja minun LUMAni. Voit tutustua esimerkiksi seuraavalla videolla päiväkoti Pikkutyllin Leivän aikamatka -projektiin, joka pääsi hienosti ehdolle kansalliseksi parhaaksi.
Kaikki osallistuneet oppimisyhteisöt ovat tuottaneet kauden aikana upeita töitä, joita oli ilo palkita myös virtuaalifestareilla. Oppimisyhteisöjen käytänteitä ja projektitöitä olivat tuomaroimassa Heurekan, Gaudeamuksen, Aalto-yliopisto Juniorin sekä Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen edustajat. Festareilla palkintoja oli jakamassa Heurekan ohjelmatuotantopäällikkö Jutta Kujasalo.
Nuorten tiimien palkitut projektityöt:
Oppimisyhteisö ja projekti
Palkintokategoria / tuomariston perustelut
Palkinto (palkitsija)
Päiväkoti Pikkutylli: Leivän aikamatka
Yhteisöllisin projekti
Monipuolinen, pitkäjänteinen ja perheitä osallistava koko päiväkodin projekti ihastutti monella eri näkökulmallaan.
Mahdottoman suuri puu –kirja (Gaudeamus)
Varhaiskasvatusyksikkö Hertta-Susanna (Susannan toimipiste): Kestävä Lego-silta
Paras matematiikkaprojekti
Erityisesti tutkimuksellisuus, ongelmanratkaisu ja luovuuden kehittäminen ihastuttivat esikoulun ja ekaluokan yhteistyössä.
Lelan matematiikkaseikkailu päiväkodissa -kirja (Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus) ja Mahdottoman suuri puu –kirja (Gaudeamus)
Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoulu: Superpallomassasta koruja
Luovin projekti
Kierrätysmateriaalit, taiteellisuus ja tiedeinspiraatio vakuutti tuomariston, jonka mielestä kauniit korut puhuivat puolestaan.
Tiedejuhlat (Aalto-yliopisto Junior ja Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus)
Sibelius-lukio: Hävikki historiaan!
Kestävän kehityksen projekti
Projekti kehitti osallistujien työelämätaitoja. Vaikuttaminen, yhteisöllisyys ja yhteistyö päättäjien kanssa vakuutti tuomariston!
Pääsylippuja Helsingin observatorioon (Helsingin observatorio)
Keinumäen koulu, yläluokan tiimi: Oivaltamisen ja oppimisen iloa, osaamista kestävään tulevaisuuteen, ymmärrystä kasvien merkitykseen maapallolla
Paras luonnon tutkimisen projekti
Nuorten itse ideoima tutkimus ja koemenettely yhdisteli montaa eri oppiainetta luovasti.
Blockistry –logiikkapeli (Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus)
Olarin koulu: Kestävän kehityksen kick-off -päivä
Kestävän kehityksen kick-off –päivä
Opettajat ovat löytäneet hyviä
ja innostavia menetelmiä tarkastella vaikeaa aihetta. Circula-peli sopisi aivan loistavaksi osaksi tätä päivää.
Circula-kiertotalous ja yrittäjyyspeli (SYKLI)
Oppimisyhteisöjen palkitut hyvät käytänteet:
Oppimisyhteisö ja käytänne
Palkintokategoria / tuomariston perustelut
Palkinto (palkitsija)
Keinumäen koulu: Tutkijakoulu
Sovellettavin opetuskäytänne ja paras OPS-yhteys
Erinomaiset työohjeet ja oivaltavaa tutkimuksellisuutta erilaisille oppijoille!
Mahdottoman suuri puu -kirja (Gaudeamus)
Taivallahden peruskoulu: Teknologiaa ja sähköoppia -kurssi
Monipuolisin kurssi
Erityisesti uutisoinnin seuraaminen, arvioinnin huomiointi ja monipuoliset opintokäynnit saivat kiitosta tuomaristolta
Ohjelmointia matematiikan opetukseen –kirja (Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus)
Lauttasaaren yhteiskoulu ja kansainvälisen liiketoiminnan lukio: Tiedeprojektit
Paras vertaisoppimisen käytänne
Eheyttävät ilmiöoppimisen tiedemessut ihastuttivat tuomareita!
Tähdet ja avaruus –lehden vuosikerta (Ursa)
Lämpimät onnittelut kaikille osallistuneille, nähdään ensi kaudella!
Tapahtuman järjestivät Aalto-yliopisto Junior ja Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus.
Palkintoja lahjoittivat Gaudeamus, Helsingin Observatorio, Suomen ympäristöopisto SYKLI sekä tähtitieteellinen yhdistys Ursa, lämmin kiitos kaikille yhteistyötahoille!