Suomen kielitieteen olympialaisten kaikille avoin alkukilpailu järjestetään 2022 maaliskuun lopussa

Tervetuloa osallistumaan Suomen kielitieteen olympialaisiin 2022, joiden alkukilpailu järjestetään verkossa 26.–27.3.2022.

Kielitieteen olympialaiset (KiOl) ovat lukiolaisille tarkoitettu tiedepohjainen kilpailu, joka tutustuttaa maailman kielelliseen monimuotoisuuteen. Kilpailuun saavat osallistua myös muut toisen asteen opiskelijat sekä yläkoululaiset. Olympialaisissa ei edellytetä ennakkotietoja kielitieteestä tai tiettyjen kielten osaamista, vaan tehtävät perustuvat ongelmanratkaisuun ja harvinaisiin kieliin pohjautuvaan valmiiksi annettuun aineistoon.

Kilpailun hauskat ja käytännönläheiset tehtävät on tarkoitettu kaikille kielistä ja loogisesta päättelystä kiinnostuneille, ja kilpailuun osallistuu vuosittain sekä kielistä että matematiikasta ja luonnontieteistä kiinnostuneita opiskelijoita. Olympialaiset ovat myös loistava mahdollisuus tutustua kielitieteeseen niille lukiolaisille, jotka haluavat hakea yliopistoon opiskelemaan yleistä kielitiedettä tai muuta kieliainetta. KiOl järjestetään vuonna 2022 kahdeksatta kertaa.

Alkukilpailun tehtävien suorittaminen alkaa netissä lauantaina 26.3. klo 10 ja päättyy sunnuntaina 27.3. klo 22. Kilpailijat voivat suorittaa tehtäviä itselleen sopivaan aikaan aikarajan sisällä. Alkukilpailun voittajat kutsutaan toukokuussa loppukilpailuun Helsingin yliopistolle, ja kansallisen loppukilpailun neljä parasta osallistujaa pääsevät Suomen joukkueena kielitieteen kansainvälisiin olympialaisiin, jotka järjestetään 2022 heinäkuussa Isoon-Britanniaan kuuluvalla Mansaarella. Osallistuminen on maksutonta, ja kisoja rahoittaa Koneen Säätiö.

Jos olet kiinnostunut kuvittamisesta ja visuaalisesta suunnittelusta, voit tänä vuonna osallistua myös kieliteemaisten juhlapostimerkkien suunnittelukisaan, jonka järjestävät kielitieteen kansainväliset olympialaiset yhdessä järjestäjämaa Mansaaren kanssa. Postimerkkikisaan voi osallistua, vaikka et osallistuisi kielitieteen olympialaisiin. Suunnittelukilpailun takaraja on 10.3.2022, ja lisätietoa voit lukea nettisivuiltamme.