Suomen kielitieteen olympialaisten avoin alkukilpailu järjestetään verkossa 18.–19.2.2023

Tervetuloa osallistumaan Suomen kielitieteen olympialaisiin 2023. Kielitieteen olympialaiset (KiOl) ovat lukiolaisille suunnattu tiedepohjainen kilpailu, joka tutustuttaa maailman kielelliseen monimuotoisuuteen. Kilpailuun ovat tervetulleita myös yläkoululaiset.

Kielitieteen olympialaisissa ei edellytetä ennakkotietoja kielitieteestä tai tiettyjen kielten osaamista, vaan tehtävät perustuvat ongelmanratkaisuun ja harvinaisiin kieliin pohjautuvaan valmiiksi annettuun aineistoon.

Kielitieteen olympialaisiin osallistuminen on kaikille hauska ja hyödyllinen mahdollisuus tutustua maailman kieliin, niiden yllättäviin erityispiirteisiin sekä kielitieteelliseen ajatteluun. Kilpailun  käytännönläheiset tehtävät on tarkoitettu kaikille kielistä ja loogisesta päättelystä kiinnostuneille, ja kilpailuun osallistuu vuosittain sekä kielistä että matematiikasta ja luonnontieteistä kiinnostuneita opiskelijoita. Olympialaiset ovat myös loistava mahdollisuus tutustua kielitieteeseen niille lukiolaisille, jotka haluavat hakea yliopistoon opiskelemaan yleistä kielitiedettä tai muuta kieliainetta. KiOl järjestetään vuonna 2023 yhdeksättä kertaa.

Alkukilpailun tehtävien suorittaminen alkaa netissä lauantaina 18.2. klo 10 ja päättyy sunnuntaina 19.2. klo 22. Kilpailijat voivat suorittaa tehtäviä itselleen sopivaan aikaan aikarajan sisällä. Alkukilpailun voittajat kutsutaan huhtikuussa loppukilpailuun Helsingin yliopistolle, ja kansallisen loppukilpailun neljä parasta osallistujaa pääsevät Suomen joukkueena kielitieteen kansainvälisiin olympialaisiin, jotka järjestetään 2023 heinäkuussa Bulgarian Banskossa.

Osallistuminen on maksutonta, ja kisoja rahoittaa Koneen Säätiö.

Kielitieteen olympialaiset (KiOl) ovat lukiolaisille tarkoitettu tiedekilpailu, joka tutustuttaa maailman kielitilanteeseen ja kielelliseen monimuotoisuuteen. Vuodesta 2003 lähtien kielitieteessä on kisattu myös maailmanlaajuisella tasolla kielitieteen kansainvälisissä olympialaisissa (IOL), joissa kansallisten kilpailujen voittajat ratkovat kielitieteellisiä ongelmia joukkueina. Suomessa olympialaiset järjestetään vuonna 2023 yhdeksättä kertaa peräkkäin.