Palkitun lastenkirjailijan uutuusseikkailu tutustuttaa lukijat energiaan

Gaudeamuksen ja Helsingin yliopiston tiedekasvatuksen lastenkirjasarja on saanut jatkoa. Kirjasarjan uutuus Hämmästyttävä härveli: Tarina energiasta tutustuttaa lapset energiaan. Kirjan tieteeseen pohjautuva tarina on kirjailija Jukka Laajarinteen käsialaa. Kirjan on kuvittanut Mari Luoma.

Kun Kekomielen ötökät heräävät talvihorroksesta, pesän yläpuolella roikkuu suuri siivekäs härveli. Mikä ihme se on, ja miten se on päätynyt kotipuuhun? Ja kuinka vekottimen ikinä saa siirrettyä ilman, että se putoaa ja murskaa pesän tuusan nuuskaksi?

Näitä polttavia kysymyksiä pohtivat Laajarinteen ja Luoman kirjasarjan edellisistäkin osista tutut päähenkilöt Riikkinen ja Oukka sekä heidän toverinsa Tarmo ja Puhti. Kaverukset pääsevät matkalle kaupunkiin etsimään tykötarpeita kiireelliseen pelastusoperaatioon. Reissussa koetaan vauhdin hurmaa ja vaarallisia tilanteita sekä hämmästellään monenmoisten härveleiden toimintaa. Mutta sitten yllättää nälkä – loppuuko virta pelastajiltakin?

Erityisesti 6–9-vuotiaille suunnattu teos on Helsingin yliopiston tiedekasvatuksen asiantuntijoiden kanssa ideoidun Riikkinen ja Oukka tutkivat -sarjan neljäs, itsenäinen osa. Kirja kannustaa pohtimaan ja kokeilemaan, miten energia ilmenee ja mihin sitä tarvitaan. Mistä energiaa voisi säästää ilman, että elämä muuttuu huonommaksi? Kirjasarjan tavoitteena on tuoda tutkittua tietoa lasten ulottuville uteliaisuutta herättävässä muodossa ja tukea siten oppimista ja kiinnostusta tieteitä kohtaan. Aiemmat kirjat Mahdottoman suuri puu, Kadonneen madon jäljillä ja Mansikkamysteeri perehdyttävät lukijat äärettömyyteen, luonnon monimuotoisuuteen ja luotettavan tiedon löytämiseen.

Oukka ja Riikkinen seikkailevat myös tiedekasvatuksen muussa toiminnassa. Kesän tiedeleirit järjestetään kirjan innoittamina teemalla Energiaa etsimässä. Kesäkuussa järjestettävien leirien paikat varattiin loppuun ennätyksellisesti kahdessa minuutissa. Niin ikään materiaalipankistamme löytyy virtuaalisia materiaaleja, jotka johdattavat seikkailulle ötököiden maailmaan. Niitä voi käyttää opetuksessa tai tehdä kotona.

Lisätietoa uutuuskirjasta ja sen ostamisesta Gaudeamuksen verkkosivuilla.

Tekijöistä

Jukka Laajarinne on kirjailija, joka on työskennellyt aiemmin matemaattisten aineiden ja filosofian opettajana. Hänen teoksensa Madonluvut (2003) ja Isä vaihtaa vapaalle (2013) ovat olleet lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-ehdokkaina. Laajarinne sai Suomen tietokirjailijat ry:n Tietopöllö-palkinnon vuonna 2022 työstään lastenkirjallisuuden parissa.

Mari Luoma on kuvittaja ja sarjakuvantekijä, jonka kädenjälki näkyy monissa lastenkirjoissa.

Helsingin yliopiston tiedekasvatus on tutkimukseen perustuvaa toimintaa, joka mahdollistaa kaikenikäisten kansalaisten tiedeosaamisen ja -tietämyksen laajentamisen. Tiedekasvatus tuo tieteen koko yhteiskunnan käyttöön.

Gaudeamus on Helsingin yliopiston omistama kustantamo, joka palvelee tieteestä kiinnostunutta laajaa lukijakuntaa julkaisemalla muun muassa kiinnostavia tietokirjoja, korkeakoulujen oppimateriaaleja ja ammattikirjallisuutta.