Opettajille: Kielitieteen olympialaisten työpajat lukiolaisille helmi-maaliskuussa 2022

Tiesitkö, että kielessä käytetyt konsonantit saattavat riippua esi-isien ruokavaliosta tai että joissain kielissä ainoat värisanat ovat vaalea ja tumma? Haluatko innostaa oppilaitasi pohtimaan maailman kielellistä monkielellistä monimuotoisuutta? Kielitietoisuuden kartuttaminen avartaa ja yleissivistää.

Suomen kielitieteen olympialaiset järjestävät kielitieteen työpajoja lukioissa myös alkukeväällä 2022. Työpajoja tarjotaan ajanjaksolle 31.1.‒18.3.2022. Toivomme työpajapyyntöjä mahdollisuuksien mukaan viimeistään helmikuun alkupuolella, mutta pajoja on mahdollista tiedustella myös myöhemmin.

Työpaja voidaan järjestää lähityöpajana tai etäyhteydellä. Lähivierailuja voimme tarjota erityisesti Uudellemaalle, muualle tilanteesta riippuen. Työpajat ovat kestoltaan tavallisen oppitunnin mittaisia (n. 75‒90 min). Pajoja tulee ohjaamaan kaksi opiskelijaa tai tutkijaa Helsingin yliopistosta.

Paikkoja on rajoitetusti. Kaikki lukiot ovat tervetulleita ilmoittautumaan mukaan, mutta tarvittaessa etusijan saavat koulut, jotka eivät ole aikaisemmin osallistuneet toimintaan.

Yleinen kielitiede on tieteenala, joka tutkii ihmiskielen ominaisuuksia yleisestä ja maailmanlaajuisesta näkökulmasta. Vertailun kohteena ovat esimerkiksi kielten rakenne, olemus, käyttö, vaihtelu, johdonmukaisuudet tai muutos. Nykyarvion mukaan maapallolla on jopa 7000 eri kieltä, joten joukkoon mahtuu paljon niin tuttuja kuin tuntemattomiakin ilmiöitä.

Työpajat ja tehtävät perustuvat kielitieteen olympialaisten formaattiin. Olympialaiset ovat lukiolaisille tarkoitettu tiedekilpailu, joka tutustuttaa maailman kielelliseen monimuotoisuuteen ja kielitieteelliseen ajatteluun. Seuraava Suomen kielitieteen olympialaisten alkukilpailu järjestetään 26.–27.3.2022. Kisat tarjoavat loistavan tilaisuuden perehtyä kielen olemukseen aivan uudella tavalla, ja ne sopivat kaikille kielistä ja ongelmanratkaisusta kiinnostuneille. Kansallisen kilpailun voittajat pääsevät Suomen joukkueena kansainvälisiin kielitieteen olympialaisiin (International Linguistics Olympiad, IOL). Kansallisen kilpailun järjestämisestä vastaavat Helsingin yliopiston humanistinen tiedekunta.

Kielitieteen olympialaiset

Kielitieteen olympialaiset ovat lukiolaisille tarkoitettu kilpailu, joka tutustuttaa maailman kielelliseen monimuotoisuuteen. Kilpailutehtävien ratkaiseminen ei edellytä ennakkotietoja kielitieteestä tai tiettyjen kielten osaamista, vaan yleinen kiinnostus kieliin ja looginen päättelykyky riittävät.