Opettajien ilmastofoorumi järjestettiin seitsemännen kerran Hyytiälässä

Hyytiälän metsäasemalla 1.–3.9.2024 järjestetty kansainvälinen opettajien ilmastofoorumi tarjosi opettajille ja innokkaille oppijoille mahdollisuuden vuorovaikutukseen ja tiedon hankkimiseen ilmastonmuutoksesta, projektioppimisesta ja avoimen datan käytöstä opetuksessa.

Seitsemästä maasta saapuneet osanottajat ja opettajat nauttivat yhteisöllisestä oppimisesta, kohtaamisista, työpajoista ja päivittäisistä luennoista. Vuoden 2024 foorumin teemana oli opettajien ja tutkijoiden yhteistyö. Perinteiseen suomalaistyyliin osallistujat saivat myös saunoa, grillata ja vaeltaa metsässä.

Opettajien palaute foorumista on ollut hyvin myönteistä. Tiedontäyteinen monitieteinen tapahtuma koostui työpajoista, luennoista ja puheenvuoroista. Foorumin keskiössä olivat rajat ylittävä tutkimus ja kansallinen yhteistyö.

Eräs tämän vuoden pääpuhujista oli National Taiwan Normal Universityn (NTNU) professori Ying-Shao Hsu, joka keskittyi puheenvuorossaan yhteisölliseen suunnitteluun. Tässä lähestymistavassa tärkeää on, että eri näkökulmat otetaan avoimesti vastaan ja eri alojen asiantuntijat pääsevät osallistumaan.

– Tällainen ilmastokasvatus on suuri osa maamme tehtävää. Meillä on yritysryhmiä, jotka kehittävät aineistoja ja lisäävät suuren yleisön tietoisuutta ja yhteisymmärrystä tekemällä yhteistyötä tutkijoiden kanssa, hän kertoo.

Opettajat tarvitsevat ilmastonmuutoksen asiantuntijoiden ja tutkijoiden tukea voidakseen ymmärtää ilmiön monimutkaisuutta ja kehittääkseen aineistoja nykyisille ja tuleville oppijoille.

– Ilmastonmuutoskasvatus on tärkeää, koska sen käsittelemät kysymykset vaativat kiireellistä huomiota ja se auttaa kehittämään aineistoja, joilla voidaan tulevaisuudessa toteuttaa parempia strategioita, Ying-Shao Hsu tiivistää.

Yhteistyötä ja monimutkaisia tieteellisiä kysymyksiä

Yksi kansainvälisen foorumin kohokohdista oli vierailu metsän siimeksessä sijaitsevalle SMEAR II ‑tutkimusasemalle.

– Vaikka ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen huolenaihe, ilmastonmuutoskasvatus ei ole monissa maissa saanut riittävää huomiota. Systemaattisen tutkimuksen puute tekee opettajien ilmastonmuutosfoorumista sitäkin tarpeellisemman ja edistyksellisemmän, toteaa foorumiin osallistunut kiinalainen Ruonan Hu, joka on väitöskirjatyöhön liittyvässä tutkijavaihdossa Helsingin yliopistolla.

Foorumin kulmakiviä olivat ystävyyssuhteiden solmiminen, rajat ylittävän yhteistyön muodostaminen ja luovien ratkaisujen kehittäminen ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Hu kuvailee foorumia seuraavilla ilmauksilla: tieteellisesti tinkimätön, täynnä tietoa, innovointiin keskittyvä, kattavasti osallistava ja maailmanlaajuisesti vaikuttava.

– Foorumilla oli merkittävä maailmanlaajuinen vaikutus. Taiteen ja tieteen yhdistävä kouluprojekti, ydinuskomuksia koskeva selvitys ja muut kansainväliset tutkimushankkeet tarjosivat erinomaisia esimerkkejä rajat ylittävästä tutkimuksesta, Hu sanoo.

Foorumin järjestivät yhteistyössä Helsingin yliopiston tiedekasvatus (osana LUMA-keskus Suomi ‑verkostoa) ja Ilmakehätieteiden keskus (INAR). Foorumin johtaja on professori Maija Aksela (LUMA-keskus Suomi), ja sen varajohtaja on vanhempi yliopistonlehtori Taina Ruuskanen (INAR).

Tapahtuman aineistot ja luennot ovat saatavilla täällä. Luomalla profiilin voit helposti kirjautua sisään ja tutustua uusimpiin ilmastokasvatusta käsitteleviin aineistoihin.