Matematiikkakerhot ala- ja yläkoululaisille

Kerhot ovat jo alkaneet, mutta mukaan voi hypätä vallan mainiosti millä viikolla tahansa. Kerhot jatkuvat joulukuun puoliväliin.

Miten lasketaan etäisyyksiä ja korkeuksia, joita ei voi mitata suoraan? Millä tavoin lukujonot ja fraktaalit liittyvät luontoon ja toisiinsa? Mitä oikein on äärettömyys ja miksi tämä konsepti putkahtaa esiin niin monessa paikkaa?

Esimerkiksi näitä kysymyksiä pohditaan Helsingin yliopiston tiedeluokka Summamutikan upouusissa matikkakerhoissa, jotka starttaavat tänä syksynä. Sekä ala- että yläkoululaisille on oma kerho ja molemmat näistä alkavat syyskuun alussa. Kerhot järjestetään etänä Zoomin välityksellä ja kumpaankin kerhoon mahtuu mukaan noin 40 osallistujaa (noin 20 per ryhmä).

Aikataulu

Kerhot alkavat viikolla 36 (6.9. -12.9.2021) ja viimeiset kerhokerrat pidetään viikolla 50 (13.12.-19.12.2021). Syyslomalla on tauko, joten tapaamisia on kummassakin kerhossa syksyn aikana yhteensä 14. Kerhot tapaavat viikottain tunnin kerrallaan. Molemmista kerhoista on viikon aikana kaksi ryhmää, joista voi valita aikatauluihin sopivamman syyslukukauden ajaksi.

Alakoulun matikkakerho

Alakoulun kerho on suunnattu 4.-6.-luokkalaisille ja myös edistyneet kolmosluokkalaiset ovat erittäin tervetulleita mukaan. Kerhossa sovelletaan jo opittua matematiikkaa uusissa käytännön konteksteissa ja koululaiset saavat kattavan yleiskatsauksen erilaisista matematiikan osa-alueista. Tarkoitus on värittää ala-asteen rutiininomaista laskupyörittelyä käytännön esimerkeillä ja tuoda uusia näkökulmia siihen, että mitä kaikkea matikka voi oikeastaan olla.

Kerho kokoontuu viikoittain seuraavasti:

Ryhmä 1: Maanantai klo 16-17

Ryhmä 2: Keskiviikko klo 16-17

Ilmoittaudu alakoulun kerhoon näistä linkeistä:

Yläkoulun matikkakerho

Yläkoulun kerho on suunnattu 7.-9.-luokkalaisille. Myös edistyneiden kuutosluokkalaisten kannattaa harkita yläkoulun kerhoon tulemista. Kerhon ensimmäisellä puoliskolla konkretisoidaan yläasteella vastaan tulevia uusia käsitteitä ja keskitytään datan ja todennäköisyyksien käyttöön reaalimaailman ongelmissa. Toinen puolisko linkittyy vahvasti äärettömyyden visualisointiin ja reaalimaailman geometristen ongelmien ratkaisuun. Koululaiset pääsevät myös tutustumaan GeoGebra-sovelluksella tehtyihin simulaatioihin.

Kerho kokoontuu viikoittain seuraavasti:

Ryhmä 1: Maanantai klo 17:15-18:15

Ryhmä 2: Keskiviikko klo 17:15-18:15

Ilmoittaudu yläkoulun kerhoon näistä linkeistä Lyyti-palvelun kautta:

Kerhoilla ei ole mainittujen luokka-asteiden lisäksi suurempia esitietovaatimuksia. Tärkeintä on kiinnostus matemaattisia aiheita kohtaan ja halu oppia soveltamaan matematiikkaa uusissa konteksteissa.

Jos sinulla tulee mitään kysyttävää kerhojen sisällöstä tai toiminnasta, saat kerhojen vetäjän kiinni osoitteesta teemu.tasanen@helsinki.fi

Tervetuloa mukaan!