Mahdottoman suuri puu aloittaa Gaudeamuksen lastenkirjasarjan

Jukka Laajarinteen ja Mari Luoman Mahdottoman suuri puu on lapsille suunnattu tietokirja, joka on laadittu yhdessä Helsingin yliopiston Tiedekasvatuskeskuksen kanssa. Uuden sarjan aloittava teos on seikkailutarina, jossa pohditaan äärettömyyttä matemaattisen ja filosofisen ajattelun kautta

Kun Kuningatar käskee Kekomielen jäsenet tutkimusmatkalle, seikkailuun lähtee myös Riikkinen, pesän pienimmäinen. Yhdessä mittarimato Oukan kanssa se kohtaa ihmeitä, jotka saavat pään pyörälle ja vähän pelottavatkin. Matkan aikana pohditaan, kuinka suuri se kaikkein isoin luku onkaan sekä minkä muotoiseen aitaukseen mahtuisi eniten mäihämainareita.

Helsingin yliopiston Tiedekasvatuskeskus oli mukana ideoimassa Jukka Laajarinteen kirjoittamaa ja Mari Luoman kuvittamaa Mahdottoman suuri puu -lastenkirjaa. Teos nivoo matemaattisen ja filosofisen pohdiskelun äärettömästä osaksi mukaansatempaavaa seikkailukertomusta. Lastenkirja kannustaa luovaan ja itsenäiseen ajatteluun, ihmettelyyn ja pohdiskeluun. Kaikkialla luonnossa on matemaattisia ilmiöitä, joita kirja tuo esille ja mietittäväksi.

Teos aloittaa myös Gaudeamus-kustantamon ja Tiedekasvatuskeskuksen lasten tiedekirjojen sarjan, joka tuo tutkittua tietoa lasten ulottuville pirteässä, houkuttelevassa ja uteliaisuutta herättävässä muodossa ja tukee siten oppimista ja kiinnostusta tieteeseen.

Mahdottoman suuri puu  on upeasti kuvitettu lastenkirja. Sen pääkohderyhmänä on 6–9-vuotiaat, mutta pohdittavaa riittää myös varttuneemmille lukijoille

Kirjan tekijä Jukka Laajarinne on vapaa kirjailija, joka on työskennellyt myös matemaattisten aineiden ja filosofian opettajana. Hänen teoksensa Madonluvut (2003) ja Isä vaihtaa vapaalle (2013) ovat olleet Finlandia Junior -palkintoehdokkaina. Mari Luoma taas työskentelee kuvittajana toiminimellä MariLu Illustration.

Lisätietoja kirjasta myös Gaudeamuksen verkkosivuilla.